Till delar av sitt barnmatssortiment använder nu franska livsmedelsjätten Danone intelligenta förpackningar, som gör att produkterna med hjälp av smarta mobiler kan spåras hela vägen från ”jord till bord”.
Spårningskonceptet, som kallas ”Track & Connect”, är en digitalt aktiverad tjänst, som ger såväl återförsäljare som konsumenter en större insyn i en produkts resa från odlingskällan hela vägen fram till konsumentens bord.
”Track & Connect”-koncepter består av två QR-koder, som kan skannas med smarta mobiltelefoner. En av QR-koderna finns på utsidan av förpackningen och kan skannas av såväl butikspersonal som konsumenter ute i butik, medan den andra QR-koden finns inne i förpackningen i anslutning till en manipuleringssäker förslutning och kan skannas först sedan förpackningen öppnats.
Danone skriver att det dubbla QR-kodsystemet gör det möjligt för kunder och konsumenter att verifiera barnmatprodukternas kvalitet och äkthet, samtidigt som det ger konsumenterna utökade möjligheter att efter köp ansluta sig till varumärkesägaren för support och tjänster.
Danone menar också att i slutändan kan ”Track & Connect”-systemet ge kundanpassad support och tjänster, som uppskattas av konsumenten, exempelvis hälso- och näringsinformation, länkar till informationsvideos för småbarnsföräldrar, tillgång till kundhjälplinjer eller till online e-handelstjänster. Dessa tjänster kan kunden nå först, när förpackningen har öppnats.
Danone ska under år 2020 börja marknadsföra ”Track & Connect”-konceptet för babymatsvarumärkena Aptamil, Karicare, Laboratoire Gallia och Nutrilon och lanseringen sker till en början i Frankrike, Tyskland, Australien, Nya Zeeland och Kina.