Franska Danone börjar med spårbar barnmatsförpackning

PUBLICERAD: 21 februari 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Danones Track & Connect”-koncept består av två QR-koder med information om produkternas ursprung samt tillgång till olika digitala tjänster. En QR-kod finns på förpackningen utsida och den andra finns i anslutning till en manipuleringssäker förslutning inne i förpackningen. (Bild Danone)

Till delar av sitt barnmatssortiment använder nu franska livsmedelsjätten Danone intelligenta förpackningar, som gör att produkterna med hjälp av smarta mobiler kan spåras hela vägen från ”jord till bord”.

Spårningskonceptet, som kallas ”Track & Connect”, är en digitalt aktiverad tjänst, som ger såväl återförsäljare som konsumenter en större insyn i en produkts resa från odlingskällan hela vägen fram till konsumentens bord.

”Track & Connect”-koncepter består av två QR-koder, som kan skannas med smarta mobiltelefoner. En av QR-koderna finns på utsidan av förpackningen och kan skannas av såväl butikspersonal som konsumenter ute i butik, medan den andra QR-koden finns inne i förpackningen i anslutning till en manipuleringssäker förslutning och kan skannas först sedan förpackningen öppnats.

Danone skriver att det dubbla QR-kodsystemet gör det möjligt för kunder och konsumenter att verifiera barnmatprodukternas kvalitet och äkthet, samtidigt som det ger konsumenterna utökade möjligheter att efter köp ansluta sig till varumärkesägaren för support och tjänster.

Danone menar också att i slutändan kan ”Track & Connect”-systemet ge kundanpassad support och tjänster, som uppskattas av konsumenten, exempelvis hälso- och näringsinformation, länkar till informationsvideos för småbarnsföräldrar, tillgång till kundhjälplinjer eller till online e-handelstjänster. Dessa tjänster kan kunden nå först, när förpackningen har öppnats.

Danone ska under år 2020 börja marknadsföra ”Track & Connect”-konceptet för babymatsvarumärkena Aptamil, Karicare, Laboratoire Gallia och Nutrilon och lanseringen sker till en början i Frankrike, Tyskland, Australien, Nya Zeeland och Kina.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax