Lexit köper svenska Idnet och växer kraftigt inom datafångst

PUBLICERAD: 12 augusti 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Idel nöjda miner när Lexits koncernchef Sjur Skjæveland (t.v.) och Idnets VD Peter Hallinger berättade om fusionsplanerna. (Bild Lexit)

Skandinaviska etikett- och märkningsföretaget Lexit Group, med verksamheter i Norge, Sverige och Danmark, har ingått avtal om att köpa svenska datafångst- och IT-specialisten Idnet AB.

Förvärvet innebär att Lexit-koncernen får en årlig omsättning på ca en miljard norska kronor och runt 240 anställda i Norge, Sverige och Danmark.

Lexit Group har länge verkat i alla tre skandinaviska länderna med verksamhet inom de tre affärsområdena etiketter & förpackningar, industriell kodning & märkning samt datafångst & digitalisering.

Lexits verksamhet inom datafångst och digitalisering kommer i stort sett att fördubblas efter konsolideringen med Idnet. Idnet, som har sitt säte i Göteborg, bedriver sin verksamhet främst i Sverige, där man bistår sina kunder med att digitalisera och optimera processer inom lager, logistik och detaljhandel. I och med förvärvet kommer den svenska verksamheten inom datafångst och digitalisering att samordnas med Idnet, medan Lexits svenska dotterbolag – Lexit Group Sweden med huvudsäte i Mölnlycke – kommer att fokusera på de två andra affärsområdena: etiketter & förpackning samt industriell kodning & märkning. I Norge och Danmark kommer alla tre affärsområdena i Lexit Group att bedrivas i gemensamma bolag.

På kundlistan för Lexit Group och Idnet finns några av Skandinaviens mest kända företag. Den sammanslagna koncernen kommer att ha en klar styrka inom livsmedel med producenter som Orkla, Tine, Nortura och Lantmännen samt dagligvaruaktörer som Coop, Norgesgruppen/ASKO och Reitan på kundlistan. Utanför livsmedel levererar företaget integrerade lösningar till ett brett spektrum av välkända kunder som t.ex. Jula, Elgiganten, Apoteket, Plantasjen, PostNord, Volvo, SAS och Dahl Optimera.

”Med Idnet stärker vi avsevärt vår förmåga att betjäna de största skandinaviska kunderna. Idnet har en stark meritlista av att utveckla och implementera innovativa lösningar för effektiva processer inom lager, logistik och detaljhandel. Som en del av Lexit Group kan vi erbjuda denna expertis och dessa lösningar till våra kunder i alla länder”, säger Sjur Skjæveland, VD för Lexit-koncernen.

Idnet har under en tid funderat på att släppa in nya ägare i bolaget för att stärka bolagets tillväxt, inte minst utanför Sverige. I avtalet med Lexit Group stipuleras att vid förvärvet kommer Idnets ägare alla att fortsätta som aktieägare i Lexit Group. Företagsnamnet Idnet kommer att finnas kvar och ingå som ett dotterbolag till Lexit Group.

”I Lexit har vi hittat rätt partner med rätt mix av kompletterande geografiskt upptagningsområde, lösningsportfölj, kultur och expertis”, säger Peter Hallinger, VD för Idnet.

Ingen information kring affärens ekonomiska villkor har offentliggjorts.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Drupa 2024 lockade betydligt färre besökare än förväntat

När Drupa öppnade dörrarna för några veckor sedan var det åtta år sedan mässan arrangerades senast. En pandemi kom emellan. Nu har besökssiffrorna kommit och de var säkert en besvikelse för Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance

Scenprogrammet för Scanpack 2024 är här!

Nu släpps scenprogrammet för Scanpack, Skandinaviens största förpackningsmässa, som äger rum på Svenska Mässan i Göteborg den 22-25 oktober. Förutom utställningen med 400 utställare kommer besökarna att erbjudas ett omfattande scenprogram med nästan 100 programpunkter.
Talare på Scanpack (SV)x