International Paper marknadsför nu Ohmega Conductive Ink + Touchcode, en ny teknik som enligt företaget ger förpackningsindustrin en ”ny dimension” av varumärkesskydd.
Produkten består av ett fysiskt kort på wellpappförpackningen som innehåller en kod som gör det möjligt för konsumenterna att låsa upp en upplevelse som utformats av varumärket. Bläcket, som beskrivs som ”miljövänligt”, använder elektricitet i människokroppen som sin primära kraftkälla, vilket leder till att bläcket låser upp en unik interaktion på kundernas pekskärmsenheter.
Slutanvändaren kan få tillgång till denna sammanbindande förpackningslösning med tre enkla steg: Först skrivs en unik kod ut på kundens förpackning med det ledande bläcket, därefter besöker slutanvändaren den tillhörande webbplatsen eller appen på sin enhet; slutligen rör de koden med framsidan nedåt på skärmen för att låsa upp exklusivt digitalt innehåll.
Fördelarna med den nya bläcktekniken är bland annat användningen av ”miljövänligt” bläck och wellpappförpackningar för att uppfylla hållbarhetsmålen, snabb och enkel aktivering via slutanvändarens telefonens webbläsare, utan behov av en kamera eller separat app, samt en säker och trygg plattform som minimerar risken för spoofing, phishing eller förfalskning, enligt International Paper.
– Förpackningens roll i kundupplevelsen värderas alltmer av varumärkena. Det finns också ett behov av ökad säkerhet på grund av den hotande risken och de ökande kostnaderna för cyberhot, säger Katie Diley, innovation marketing manager på International Paper.
– I takt med att e-handeln har ökat kraftigt har uppvisandet av förpackningar blivit en förväntan. Vår teknik erbjuder en unik interaktion med varumärken och levererar skräddarsytt, exklusivt innehåll. Den kan skräddarsys för att uppfylla exakta krav, vilket gör den till en mer attraktiv lösning för specialiserade produkter.
Förpackningslösningen gör det möjligt för varumärken att förvandla sin förpackning till en portal som erbjuder kunderna exklusivt innehåll och lojalitetsprogram, skräddarsydda för deras målgrupper, samt att ha tillgång till en instrumentpanel online för att spåra, mäta och övervaka kundernas engagemang – för att justera innehållet i farten baserat på vad de reagerar på, heter det.