Kraft testar återvinningsbar fiberbägare för mikrovågsugn

PUBLICERAD: 20 januari 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Kraft Heinz affärsområde Kraft Mac & Cheese har utvecklat och testat en fiberbaserad och mikrovågssäker bägare för sina ätfärdiga produkter. (Bild Kraft Heinz)|Nuvarande plastbägare förväntas ersättas under år 2021 med den nya fiberbaserade bägaren. (Bild Kraft Heinz)

Affärsområdet Kraft Mac & Cheese, som ingår i globala Kraft Heinz-koncernen, har utvecklat och testat en återvinningsbar och fiberbaserad och mikrovågssäker bägare för ätfärdiga livsmedelsprodukter.

En lansering av den nya bägaren är planerad till senare under innevarande år. Då hoppas Kraft också att man har eliminerat behovet av plastbaserade etiketter på bägaren och ersatt dem med direkttryckt information.

Nuvarande plastbägare förväntas ersättas under år 2021 med den nya fiberbaserade bägaren. (Bild Kraft Heinz)

Genom att ersätta befintliga plastbägare med fiberbaserade räknar företaget med att väsentlig minska sitt plastavfall, samtidigt som den nya bägaren är återvinningsbar och kan komposteras i industriella komposteringsanläggningar.

Kraft skriver att man arbetar på att få fiberbägaren certifierad och försedd med återvinningsmärkning och information, som talar om för konsumenterna hur de ska göra med förpackningen efter användning.

”Dagens konsumenter söker efter mer hållbara förpackningsalternativ, som fungerar utan att ge avkall på bekvämlighet och smakupplevelse. När vi nu utvecklade vår första återvinningsbara och fiberbaserade mikrovågsbägare var det viktigt att samarbeta med våra konsumenter – deras feedback hjälper till att skapa nya och hållbara förpackningslösningar”, säger Matt Carpenter, marknadschef på Kraft Heinz

Kraft Heinz har åtagit sig att till år 2025 göra alla sina förpackningar återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara och ser den här nya förpackningen som ett steg på den vägen.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax