Kraft testar återvinningsbar fiberbägare för mikrovågsugn

PUBLICERAD: 20 januari 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Kraft Heinz affärsområde Kraft Mac & Cheese har utvecklat och testat en fiberbaserad och mikrovågssäker bägare för sina ätfärdiga produkter. (Bild Kraft Heinz)|Nuvarande plastbägare förväntas ersättas under år 2021 med den nya fiberbaserade bägaren. (Bild Kraft Heinz)

Affärsområdet Kraft Mac & Cheese, som ingår i globala Kraft Heinz-koncernen, har utvecklat och testat en återvinningsbar och fiberbaserad och mikrovågssäker bägare för ätfärdiga livsmedelsprodukter.

En lansering av den nya bägaren är planerad till senare under innevarande år. Då hoppas Kraft också att man har eliminerat behovet av plastbaserade etiketter på bägaren och ersatt dem med direkttryckt information.

Nuvarande plastbägare förväntas ersättas under år 2021 med den nya fiberbaserade bägaren. (Bild Kraft Heinz)

Genom att ersätta befintliga plastbägare med fiberbaserade räknar företaget med att väsentlig minska sitt plastavfall, samtidigt som den nya bägaren är återvinningsbar och kan komposteras i industriella komposteringsanläggningar.

Kraft skriver att man arbetar på att få fiberbägaren certifierad och försedd med återvinningsmärkning och information, som talar om för konsumenterna hur de ska göra med förpackningen efter användning.

”Dagens konsumenter söker efter mer hållbara förpackningsalternativ, som fungerar utan att ge avkall på bekvämlighet och smakupplevelse. När vi nu utvecklade vår första återvinningsbara och fiberbaserade mikrovågsbägare var det viktigt att samarbeta med våra konsumenter – deras feedback hjälper till att skapa nya och hållbara förpackningslösningar”, säger Matt Carpenter, marknadschef på Kraft Heinz

Kraft Heinz har åtagit sig att till år 2025 göra alla sina förpackningar återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara och ser den här nya förpackningen som ett steg på den vägen.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker