Konferens om förpackningens roll som ”den tyste säljaren”

PUBLICERAD: 22 mars 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Förpackningen kallas ofta den tysta säljaren

Den 30 maj arrangerar Sveriges ledande förpackningstidning, nord emballage, konferensen ”The Silent Salesman”, där förpackningens roll som ”säljare” ska belysas.
Dagen kommer att innehålla presentationer, diskussioner och nätverkande på temat ”succesful packaging communication” och det breda programinnehållet täcker in allt från innovativt tänkande kring själva förpackningen och dess budskap till hur man ska säkerställa förpackningens roll i den cirkulära ekonomin.

Förpackningen kallas ofta den tysta säljaren ,”The Silent Salesman”. Förpackningens roll som bärare av varumärket och varumärkeskommunikationen är en självklarhet, men hur får vi den att verkligen kommunicera – i marknadsföringen, på butikshyllan och i den digitala världen? Var börjar vi, vilka faktorer är viktiga, vad måste förändras och vad måste läggas till och var finns kompetensen? Svar på alla frågor kommer troligen inte att kunna förmedlas på konferensen, men ett starkt och intressant fält av kompetenta experter på talarlistan borgar för att kunskaps- och erfarenhetsförmedlingen blir av högsta kvalitet!

En av talarna är Michael Meier från Schindler Parent, Meersburg och byrånätverket E3. Han har lång erfarenhet av att jobba med internationella varumärken och identitetsbyggande både inom B2B och B2C med stark koppling till förpackningslösningar och med uppdrag för flera av de ledande pappers-/kartongtillverkarna i Europa. Michael Meiers presentation fokuserar på kopplingen förpackningen och varumärket med förpackningen i fokus.

Michael Meier kompletteras av Kevin Vyse från Marks & Spencer i Storbritannien. Kevin är Senior Packaging Technologist and Innovation Lead och har lång och bred erfarenhet av förpackningsutveckling inom detaljhandeln, inte bara hos M&S men också från producenter och konsultvärlden. Kevin tar oss med på M&S spännande men komplexa resa med att driva och addera värde till egna varumärken i en hårt konkurrensutsatt detaljhandel.

På talarlistan finns bland annat även Sandra Planeta Sonnerup från Planeta Design, Magnus Iversen från Göteborgs Tryckeri och Erik Elvingsson Hedén från Sb Insight

Seminariet arrangeras i Stockholm. Mer info och anmälningsmöjlighet, mm hittar du HÄR!

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker