Förpackningar med drickfärdig yoghurt, som kan förvaras i rumstemperatur, så kallad ”ambient drinking yoghurt”, har tagit den kinesiska marknaden med storm och beräknas år 2017 vara värd fem miljarder euro. Det skriver Tetra Pak i ett pressmeddelande.
”Ambient drinking yoghurt” är drickfärdig yoghurt som är värmebehandlad och aseptiskt förpackad och därmed inte behöver transporteras och/ellerförvaras i kyla.
Tetra Pak menar att den kinesiska framgången är ett bevis på den globala potentialen för denna nya kategori av mejeriprodukter. Studier visar att konsumenter över hela världen vill ha färdigmat med högt näringsinnehåll och god smak, och i förpackningar som är anpassade till ett hektiskt och komplext liv.
Drickfärdig yoghurt i Tetra Paks aseptiska förpackningskoncept Tetra Prisma Aseptic är ett exempel på en sådan produkt, eftersom den har samma näringsvärde som kyld yoghurt men inte kräver kylförvaring.
”Det gläder oss att vi tillsammans med våra kunder har utvecklat en ny mejerikategori i Kina”, säger Dan Björklund, som leder Tetra Paks Centre of Expertise Dairy.
Den kinesiska framgången med drickfärdig yoghurt har lett till att Tetra Pak nu får förfrågningar från allt från små lokala mejeriföretag till stora internationella bolag.
Drickfärdig yoghurt, som kan förvaras i rumstemperatur, är populär eftersom den tilltalar den moderne konsumenten, inte bara i Kina utan globalt”, säger Dan Björklund.
Precis som drickfärdig kyld yoghurt måste även ambient yoghurt processas med en speciell metod för att kunna drickas direkt ur förpackningen av konsumenter ”på språng”. Skillnaden är att den ambienta drickyoghurten måste värmebehandlas och fyllas aseptiskt efter jäsning för att behålla sin viskositet och färskhet i flera månader.