Ahlstrom Munksjö initierar en kampanj för att ytterligare satsa på att ta täten som ett globalt och hållbart företag, och passar samtidigt på att lyfta fram sina förpackningspapper i serien Cellusnack.
Kampanjen ”from plastic to purpose” (från plast till syfte) handlar om att öka medvetenheten kring fiberbaserade lösningar runt om i världen som ett hållbart förpackningsalternativ.
Krav ställs från konsumenter
Enligt Robyn Buss, Ahlstrom-Munksjös affärsområdeschef för Food packaging & technical Solutions, kräver konsumenter och varumärkesägare i dag mer hållbara lösningar som minskar påverkan på miljön, och går att återvinna och kompostera.
– Genom att marknadsföra berättelsen om ”from plastic to purpose” uppmuntrar vi livsmedels- och industri- och förpackningsproducenter globalt att överväga fiber- och pappersbaserade lösningar när de utvecklar produkter för sina kunder.
Fett- och oljeavvisande papper
Ahlstrom Munksjö lyfter i samband med kampanjsatsningen fram sin senaste produkt Cellusnack som ett exempel på en biobaserad lösning. Det är tryckbara, fett- och oljeavvisande omslags- och förpackningspapper speciellt anpassade för snacks och snabbmat. Enligt företaget erbjuder Cellusnack även värmeförsegling och andra barriärbeläggningar.