Kallbryggt kaffe på flaska tar 16 timmar att brygga!

PUBLICERAD: 7 februari 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Löfbergs kallbryggda Cold Brew levereras på flaska. Kaffet bryggs med kallt vatten och det tar hela 16 timmar innan kaffet är färdigbryggt!

Nu har trenden med kallbryggt kaffe även nått Sverige, en trend som vuxit stort i trendkänsliga områden i USA och Japan under de senaste åren. Kafferosteriet Löfbergs är först i Sverige med att erbjuda den iskalla nyheten på flaska. 

”Löfbergs Cold Brew är ett kallbryggt kaffe, som passar den riktigt medvetne kaffedrickaren, som uppskattar hantverket och de genuina smakerna”, säger Anna Nordström, som är specialkaffeansvarig på Löfbergs med guldmedalj i koppnings-SM och brons i World Cup Tasters Championship.

Kaffet som används är Löfbergs egna ekologiska och Fairtrade-certifierade kaffe Ethiopian Sidamo. Kaffet bryggs med kallt vatten under 16 timmar (!), vilket ger en sötare och rundare kaffesmak, nästan helt utan beska. Produkten innehåller inga tillsatser, bara kaffe och vatten. 

”Eftersom det tar så lång tid att brygga, kommer smakerna fram på ett sätt, som är svårt att få när man brygger kaffet varmt”, säger Anna Nordström.

Löfbergs Cold Brew lanseras i två olika sorter, en naturell samt en som är smaksatt med ekologisk lakritsrot under bryggningen. Kaffet kan drickas direkt ur flaskan eller serveras med is. Det kan också blandas med mjölk till iskaffe eller användas som en ingrediens i kaffedrinkar, bakverk och matlagning.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Arbetet bakom det goda ledarskapet enligt Gerhard Bley

Gerhard Bley, VD på Norrmejerier tillika författare och föreläsare inom ämnet empatiskt ledarskap, gästar Scanpacks jubileumsscen, Packaging Plaza. Han vet mycket om ett holistiskt synsätt, och vilka krafter det kan skapa i en organisation. Men jobbet gör sig inte självt. Det kräver en mogen ledare som arbetar utifrån den mjuka variabeln, för att på så vis skapa tillit och trygghet.
Gerhard Bley_foto Elin Bergex

Scanfill satsar på rPET från världens kustområden

Den senaste i raden av Ystadsföretaget Scanfills satsningar är en produktnyhet som uppfyller höga kvalitetskrav och hjälper till att städa rent kustområden. Det handlar om Prevented Ocean Plastic rPET.
Prevented ocean plasticx

NYHET: Nu är PackIndx, verktyget som hjälper dig hålla koll på prisutvecklingen, live!

Packnews fortsätter att ge förpackningsbranschen och dess kunder nya tjänster. Nu lanserar vi via en extern samarbetspartner en värdefull nyhet – PackIndx. Du som köper och säljer förpackningar får via PackIndx ett enkelt sätt att hålla koll på underliggande kostnadsförändringar på marknaden.
adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på det digitala fron-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.
epson