Kafferosteriet Löfbergs har nu börjat använda återvunnen PET

PUBLICERAD: 13 juni 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Löfbergs börjar använda återvunnen PET i flaskorna för Caffeine Water. (Bild Löfbergs)|”Vi ställer om till 25 procent återvunnen PET redan nu. Och ambitionen är att öka andelen kontinuerligt framöver”, säger Madelene Breiling. (Bild Löfbergs)

Som ett led i arbetet att senast år 2030 endast använda återvunnet eller förnybart material i sina förpackningar, har kafferosteriet Löfbergs i Karlstad börjat använda återvunnen PET i sina flaskor för energidrycken Caffeine Water.

”Att vi och andra ökar efterfrågan på återvunnen PET är en förutsättning för ett hållbart plastkretslopp där plast från både förnybar råvara och återvunna plastmaterial ingår”, säger Madelene Breiling, utvecklingschef på Löfbergs.

”Vi ställer om till 25 procent återvunnen PET redan nu. Och ambitionen är att öka andelen kontinuerligt framöver”, säger Madelene Breiling. (Bild Löfbergs)

Att använda återvunnen PET går i linje med förslaget till det nya EU-direktivet, som tar sikte på att minska användningen av plast. Här ingår bland annat ett lagkrav att PET-flaskor ska bestå av minst 25 procent återvunnen plast från och med 2025, beräknat som ett genomsnitt för medlemslandet.

”Vi väntar inte utan ställer om till 25 procent återvunnen PET redan nu. Och ambitionen är att öka andelen kontinuerligt framöver”, säger Madelene Breiling.

Tidigare i år fick Löfbergs uppmärksamhet när man berättade att man börjat fasa ut den fossila plasten i sina kaffepaket.

”Genom att ersätta delar av den fossila plasten med ett växtbaserat alternativ minskar vi förpackningens klimatpåverkan med dryg 30 procent i ett första steg”, säger Madelene Breiling.

Löfbergs Caffeine Water är en lätt kolsyrad energidryck, som görs på svenskt källvatten, koffein och naturligt fruktextrakt. Inget tillsatt socker eller onödiga tillsatser. Varje flaska innehåller 150 mg naturligt koffein.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}