Kafferosteriet Löfberg får pris för sin formgivning och design

PUBLICERAD: 7 oktober 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Löfbergs hyllas för som formgivning och design av bland annat förpackningar. (Bild Löfbergs)|”Superkul att vi hyllas för att vi använder formgivning för att skapa ett extra tryck i frågor, som är viktiga för oss”, säger Lena Rodin.

Karlstadsbaserade och familjeägda kafferosteriet Löfbergs har utsetts till Årets Formbärare i Värmland. Löfbergs får priset för sin formgivning och design av varumärke, produkter och förpackningar, vilket stärker företagets arbete med social och ekologisk hållbarhet. Priset delas ut av Svensk Form, som på uppdrag av regeringen arbetar med att främja svensk design.

”Superkul att vi hyllas för att vi använder formgivning för att skapa ett extra tryck i frågor, som är viktiga för oss”, säger Lena Rodin.

”Superkul såklart! Extra roligt att juryn lyfter fram att vi använder formgivning för att skapa ett extra tryck i frågor, som är viktiga för oss. Equality Coffee, där vi tar ställning för allas rätt att älska vem man vill, är ett bra exempel på detta”, säger Lena Rodin, Brand Experience Manager på Löfbergs.

Utnämningen Årets Formbärare prisar personer, organisationer eller företag, som på olika sätt spelar en stor roll för utvecklingen av form- och designområdet i sin region.

Löfbergs vinner priset i Värmland med motiveringen:
Löfbergs har i över hundra år påverkat den svenska kaffekulturen och fortsätter ständigt att utvecklas och vara i framkant. Företaget arbetar konsekvent och långsiktigt med att förändra kaffebranschen och kaffekonsumtion med ekologisk och social hållbarhet som ledstjärna. I detta arbete är paketering och formgivning av både varumärke och produkter i centrum. Löfbergs var tidiga med att jobba med klimatsmarta förpackningar och med att lyfta värderingsfrågor i sin kommunikation, och fortsätter hitta hållbara vägar till våra kaffekoppar.

Svensk Form är en ideell medlemsförening med uppdrag från regeringen att främja svensk design, både nationellt och internationellt. Föreningen arbetar för att skapa engagemang och belysa de möjligheter design kan ge för individen, kulturen, samhället och näringslivet.

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Företaget, som är verksamt i norra Europa och Kanada, omsätter 1,9 miljarder kronor och är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432