Karlstadsbaserade och familjeägda kafferosteriet Löfbergs har utsetts till Årets Formbärare i Värmland. Löfbergs får priset för sin formgivning och design av varumärke, produkter och förpackningar, vilket stärker företagets arbete med social och ekologisk hållbarhet. Priset delas ut av Svensk Form, som på uppdrag av regeringen arbetar med att främja svensk design.
”Superkul såklart! Extra roligt att juryn lyfter fram att vi använder formgivning för att skapa ett extra tryck i frågor, som är viktiga för oss. Equality Coffee, där vi tar ställning för allas rätt att älska vem man vill, är ett bra exempel på detta”, säger Lena Rodin, Brand Experience Manager på Löfbergs.
Utnämningen Årets Formbärare prisar personer, organisationer eller företag, som på olika sätt spelar en stor roll för utvecklingen av form- och designområdet i sin region.
Löfbergs vinner priset i Värmland med motiveringen:
”Löfbergs har i över hundra år påverkat den svenska kaffekulturen och fortsätter ständigt att utvecklas och vara i framkant. Företaget arbetar konsekvent och långsiktigt med att förändra kaffebranschen och kaffekonsumtion med ekologisk och social hållbarhet som ledstjärna. I detta arbete är paketering och formgivning av både varumärke och produkter i centrum. Löfbergs var tidiga med att jobba med klimatsmarta förpackningar och med att lyfta värderingsfrågor i sin kommunikation, och fortsätter hitta hållbara vägar till våra kaffekoppar.”
Svensk Form är en ideell medlemsförening med uppdrag från regeringen att främja svensk design, både nationellt och internationellt. Föreningen arbetar för att skapa engagemang och belysa de möjligheter design kan ge för individen, kulturen, samhället och näringslivet.
Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Företaget, som är verksamt i norra Europa och Kanada, omsätter 1,9 miljarder kronor och är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe.