Nu kliver jättarna av drupa 2021 - HP gör Heidelberg sällskap

PUBLICERAD: 14 oktober 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Vid drupa 2016 var hela den stora utställarhallen nr 17 reserverad för HP, som blev mässans största utställare. Men nu hoppar HP av drupa 2021 och risken är stor att hallen kommer att gapa tom… (Bild drupa)

Allt fler av de stora och ledande företagen kliver nu av stormässan drupa i Düsseldorf, som på grund av pandemin flyttats till april 2021. Senaste i raden är mässans största utställare HP. Sedan tidigare har tryckpressgiganten Heidelberg också meddelat att man inte tänker ställa ut på drupa 2021.

Det är engelska tidskriften Printweek och tyska print.de, som i sin tur refereras av Sign&Print, som meddelar att HP kommer att hoppa av drupa. Det är det hårdaste slaget hittills, mot den mässa som först var planerad till juni i år, men som på grund av Corona-pandemin flyttats till 20 -28 april 2021.

Under många år var Heidelberg den största utställaren på drupa. På förra mässan, år 2016, gick dock HP om och blev största utställare. Och nu verkar det stå klart att varken Heidelberg eller HP kommer till drupa i april nästa år!

Förutom HP har även de stora digitalpresstillverkarna Ricoh, Canon, Xerox och Konica Minolta bestämt sig för att inte vara med. Ett hårt slag för mässan så klart.
Och andra stora företag, som också meddelat att de inte kommer till drupa 2021, är Bobst, Komori, Kodak, Fujifilm och Manroland.

Mässan kommer förmodligen att genomföras ändå. Kostnaden för att ställa in skulle bli alltför hög. Då måste mässan betala tillbaka bokningsavgifterna. Om mässan genomförs, så kan avgifterna behållas och utställarna är välkomna att använda sina reserverade ytor – eller lämna dem tomma. Mot det ska naturligtvis vägas den skada som varumärket lider, när besökarna kommer till en mässa, där en stor del av de tyngsta varumärkena inte finns på plats.

Förmodligen får vi vänta till år 2024 innan vi nästa gång får uppleva en komplett drupa-mässa.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se