Ansjovisen till Janssons frestelse är säkrad. Förra årets oro över eventuell brist på ansjovis är bortblåst. På Orkla Foods Sverige anläggning i Kungshamn har 5 miljoner burkar med Abba Grebbestad ansjovis tillretts och packats. Totalt räcker det till cirka 20 miljoner portioner Janssons frestelse.
Skarpsillen har under året fiskats i vattnen utanför Sveriges och Storbritanniens kust. Till Abba Grebbestads Ansjovis används endast speciellt utvald skarpsill. För att sillen ska få den rätta smaken kryddas den och läggs i lake på stora tunnor, som förvaras i ett bergrum i Kungshamn. Efter ett par månader på tunna har skarpsillen blivit till ansjovis och packas i den karriäristiska rosa burken, som för många är själva sinnebilden för ansjovis.
”Det känns bra att vi har säkrat ansjovisen till svenskarnas julbord med fem miljoner burkar. Kryddningen i ansjovisen är en väl bevarad hemlighet, som gått i arv i flera generationer. Ansjovisen ger den rätta sältan och den goda smaken på Janssons frestelse, som är en central maträtt på våra julbord. Trots sin popularitet så tror vi att 20 miljoner portioner räcker”, säger Malou Wik Yeung, marknadschef.
Det är inte bara svenskarna, som uppskattar ansjovisens sälta. Orkla Foods Sverige exporterar cirka 1, 5 miljon burkar till Danmark, Norge och Finland. Sortimentet från Abba tillagas i Kungshamn och är sedan 2015 ett varumärke inom Orkla Foods Sverige.