Janssons frestelse är räddad – ansjovisen finns på hyllorna

PUBLICERAD: 10 december 2017
UPPDATERAD: 25 januari

”Det känns bra att vi har säkrat ansjovisen till svenskarnas julbord med fem miljoner burkar”

Ansjovisen till Janssons frestelse är säkrad. Förra årets oro över eventuell brist på ansjovis är bortblåst. På Orkla Foods Sverige anläggning i Kungshamn har 5 miljoner burkar med Abba Grebbestad ansjovis tillretts och packats. Totalt räcker det till cirka 20 miljoner portioner Janssons frestelse. 

Skarpsillen har under året fiskats i vattnen utanför Sveriges och Storbritanniens kust. Till Abba Grebbestads Ansjovis används endast speciellt utvald skarpsill. För att sillen ska få den rätta smaken kryddas den och läggs i lake på stora tunnor, som förvaras i ett bergrum i Kungshamn. Efter ett par månader på tunna har skarpsillen blivit till ansjovis och packas i den karriäristiska rosa burken, som för många är själva sinnebilden för ansjovis. 

”Det känns bra att vi har säkrat ansjovisen till svenskarnas julbord med fem miljoner burkar. Kryddningen i ansjovisen är en väl bevarad hemlighet, som gått i arv i flera generationer. Ansjovisen ger den rätta sältan och den goda smaken på Janssons frestelse, som är en central maträtt på våra julbord. Trots sin popularitet så tror vi att 20 miljoner portioner räcker”, säger Malou Wik Yeung, marknadschef. 

Det är inte bara svenskarna, som uppskattar ansjovisens sälta. Orkla Foods Sverige exporterar cirka 1, 5 miljon burkar till Danmark, Norge och Finland. Sortimentet från Abba tillagas i Kungshamn och är sedan 2015 ett varumärke inom Orkla Foods Sverige.

Text Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Tredje generationen tar vid hos Polykemi Group när företaget säkrar framtiden

Vid årsskiftet 2025/2026 sker familjekoncernen Polykemi Groups nästa generationsskifte. Då är det dags för den tredje generationen att ta vid. Nuvarande VD Ola Hugoson och vice VD Lars Hugosson, söner till grundaren Hugo Jönsson, kommer båda att finnas kvar i koncernen.
1 Next generation of Polykemi Groupx

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX