Italiensk förpackningsindustri fördömer beslutet om interpack

PUBLICERAD: 25 november 2020
UPPDATERAD: 25 januari

”Vi anser att Messe Düsseldorfs beslut att arrangera interpack i slutet av februari 2021 är oacceptabelt”, säger italienska förpackningsmaskinorganisationen Ucimas ordförande Matteo Gentili. (Bild Ucima) |“interpack kräver mycket stora investeringar och vi anser det omöjligt att få relevant avkastning på investeringar om mässan arrangeras som arrngörerna nu beslutat”, säger Ucimas marknadsföringsansvarige Luciano Sottile. (Bild Ucima)

Organisationen Ucima, som samlar Italiens tillverkare av förpackningsmaskiner, fördömer nu i skarpa ordalag Messe Düsseldorfs ensidiga beslut att – trots Corona-pandemin – arrangera den uppskjutna förpackningsmässan interpack i slutet av februari 2021!

Ucima skriver i ett skarpt formulerat pressmeddelande att man i flera månader försökt få till stånd en dialog med Messe Düsseldorf – arrangör av världens tills nu viktigaste förpackningsmässa – om hur man lämpligen gör med mässan, som ursprungligen skulle ha arrangerats 7 till 13 maj i år, men som, på grund av Covid-19-läget tidigt i våras i såväl Tyskland som i omvärlden, ställdes in och preliminärt flyttades till slutet av februari 2021.

“Vi fick ingen dialog med arrangörerna, trots flera månaders försök, utan nyligen kom det bara en kommuniké från Messe Düsseldorf, med beskedet att mässan fysiskt ska äga rum 25 februari till 3 mars 2021”, konstaterar Ucimas nyvalde styrelseordförande Matteo Gentili.

Ucima skriver att de protester och vädjanden till interpack-arrangörerna att skjuta på mässan till ett senare datum än februari-mars 2021, som framförts av såväl Ucima som andra italienska och internationella förpackningsorganisationer och även enskilda företag och utställare, har varit till ingen nytta.

“Vi har i vår roll som samlande organisation agerat i de italienska förpackningsföretagens intressen, men ingen hänsyn har tagits till våra önskemål”, säger Matteo Gentili.

“interpack kräver mycket stora investeringar och vi anser det omöjligt att få relevant avkastning på investeringar om mässan arrangeras som arrangörerna nu beslutat”, säger Ucimas marknadsföringsansvarige Luciano Sottile. (Bild Ucima)

Ucima skriver att med tanke på det nu rådande läget med förnyad och kraftig smittspridning av Covid-19 och de åtgärder, som vidtagits av regeringar över hela Europa och även andra världsdelar, anser man att det är otänkbart att anordna en utställning av interpacks storlek inom bara några månader.

”En internationell utställning som interpack kräver mycket stora investeringar, inte bara i ekonomiska termer utan också i FoU och marknadsföringsaktiviteter. Om det inte kan garanteras att det kommer tillräckligt många besökare av hög kvalitet, anser vi att det är omöjligt av säkerställa en relevant avkastning på en sådan investering”, säger Luciano Sottile, som är ledamot av Ucimas styrelse och har ansvar för organisationens marknadsföring.

”Vi anser att det beslut, som fattas av arrangörerna, är oacceptabelt, eftersom det inte tar någon som helst hänsyn till förpackningsföretagen och vår bransch som helhet. Vi hoppas verkligen att arrangörerna kan ompröva sitt beslut”, avslutar Matteo Gentili i det skarpt formulerade pressmeddelandet.

Messe Düsseldorfs beslut att fysiskt arrangera den uppskjutna interpack-mässan i Düsseldorf i slutet av februari 2021 kom – överraskande för många – den 10 november i år. Läs HÄR

N.B.: Globala våg- och inspektionsspecialisten Mettler-Toledo meddelar att man hoppar av interpack i februari med anledning av det osäkra läget med Corona-pandemin.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä får investeringsstöd från EU om de bygger nytt bruk

Muoto är namnet på en serie nya, fiberbaserade, förpackningar från Metsä Group. Koncernen funderar nu på att investera i ett eget bruk i Raumo, Finland, för produktionen och om det blir av har man förhandlats till sig upp till 85,5 miljoner euro via EU:s innovationsfond. Ett avtal om delfinansiering har undertecknats.
Muoto

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x