iPhone 7 ökar möjligheten för interaktion med förpackningar

PUBLICERAD: 17 oktober 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Med mobiltelefoner|som kan läsa NFC

Med Apples nya iPhone 7 får ytterligare cirka 120 miljoner ägare av smarta telefoner möjlighet till uppkoppling via NFC (Near Field Communication). Detta ökar ytterligare sammankopplingen mellan förpackningar och sociala medier. Den 8 november arrangerar tidningen nord emballage och Packnews en intressant konferens på detta ämne! 
Konferensen, som har  flera internationella experter på talarlistan, äger rum i Stockholm och den arrangeras tillsammans med företagen Visutech, FlexLink, Boxon och Domino. Skynda dig att anmäla dig! Programmet hittar du HÄR!

nord emballage och Packnews är inte de enda som uppmärksammar vilken betydelse modern teknik och digitala kommunikationsmedel har för förpackningens roll i samhället. Organisationen AIPIA (Active and Intelligent Packaging Industry Association) arrangerar i början av november en kongress med workshops i Amsterdam, där man sätter spotlight på dessa ämnen. Du kan läsa mer om denna konferens i slutet av artikeln.

Varumärkesägare och lagstiftare har nu börjat se på aktiva och intelligenta förpackningar som nyckelelement, när de vill aktivera konsumenter, så att en starkare relation byggs. Samtidigt får man effekter som minskat spill, minskad kontaminering, skydd mot piratkopiering och mot manipulering av innehållet. 

Det händer väldigt mycket på den här fronten och nu väntas Apples iPhone 7 och 7 Plus leda till ytterligare ökning av takten. De kan båda läsa NFC, vilket innebär att runt 120 miljoner iPhoneägare får möjlighet att kommunicera med digitala förpackningar. Plattformen iOS 11, som kom under det tredje kvartalet i år, gör det möjligt för iPhone att läsa alla NFC-taggar. Många Android-modeller har haft tekniken sedan ett par år, men Apples intåg förbättrar självfallet utvecklingstakten.

År 2020 räknar man med att det kommer att finnas sex miljarder smarta telefoner i världen och att antalet uppkopplade produkter kommer att överstiga 30 miljarder. iPhones satsning gör att dessa mål kan komma att nås ändå snabbare.

Den stora ökningen av smarta telefoner gör att allt fler företag ser på möjligheterna att använda förpackningen för interaktion med konsumenten. Utvecklingen av massproducerad elektronisk utrustning och taggar kommer att öka hastigheten för implementeringen av smarta etiketter och packade produkter, som är uppkopplade mot Internet of Things.

Flera A&IP-pionjärer, som till exempel Thinfilm Electronics och PragmatIC, som leder utvecklingen av lösningar för NFC och smarta telefoner, ser nu på lösningar för masstillverkning. Båda har nyligen öppnat nya produktionsanläggningar för att skala upp till massproduktion och kostnadseffektivitet. Det gör det mycket lättare för tryckt elektronik och NFC att öka användningen i kombination med förpackningar.

Det står helt klart att smarta telefoner och förpackningar har en intressant framtid tillsammans. Undersökningar visar att redan i dag är 64 cent av varje spenderad dollar i USA på något sätt kopplad till en mobiltelefonaktivitet. 

Det här är med andra ord något som både förpackningsindustrin och varumärkesägarna måste ta till sig och lära sig mer om, och nord emballages och Packnews konferens den 8 november är ett utmärkt tillfälle för detta!

Den 2 och 3 november arrangeras dessutom ”AIPIA Congress and Hackathon” i Amsterdam. Två Hackathons är bekräftade (Hackathon kan enklast sägas vara ett annat ord för workshop), ett där NanoPack ser på acceptansen för nanoteknik inom förpackning, och ett där Thinfilm ser på hur man kan få konsumenten att verkligen scanna produkter. I tillägg till detta finns över 40 talare på agendan plus ett antal utställare. Du hittar mer info HÄR!

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx