Det här kan vi förvänta oss av Top Packaging Summit 2019

PUBLICERAD: 27 augusti 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Svetlana Eskebaek på Packbridge berättar vad vi kan förvänta oss av årets Top Packaging Summit, som äger rum i Malmö den 19 september. (Bild Bo Wallteg)

När Packbridge startade Top Packaging Summit lade man grunden till en av de viktigaste mötesplatserna för förpackningsindustrin, vid sidan av mässor som Scanpack och Empack. Genom åren har TPS haft flera tusen deltagare, som informerats och diskuterat kring aktuella ämnen. Den 19 september är det dags för årets Top Packaging Summit. Vi fick några ord med Svetlana Eskebaek på Packbridge för att få veta vad vi kan förvänta oss.

Packnews: Vad kommer att prägla årets Top Packaging Summit, Svetlana?

Svetlana Eskebaek: Redan förra året pratade vi cirkulär ekonomi, och i år koncentrerar vi oss tydligare på det. Vi kommer också att ha ett ökat fokus på samarbete och interaktion. Förra året startade vi det med en workshop, och nu känner vi att det är rätt att fortsätta och att det kan leda till samarbeten och nya projekt mellan företag. Vi kunde identifiera vissa områden av intresse förra året och vi kommer att försöka gräva lite djupare i dessa och se vad företag saknar. Det måste bli action.

PN: Vad kan vi förvänta oss från scenen av årets talare?

SE: Vi vill se till att det blir bredd och med fokus på material och värdekedjans perspektiv på cirkulär ekonomi. Vi startar dagen med presentationer från materialproducenterna så som plast, glas, metall och kartong. Packbridge är ett neutralt nätverk och därför ska alla stora materialslag finnas representerade. Vi fortsätter resan genom värdekedjan med talare från maskinproducenter, varumärkesägare, handel, politiker och akademin. Programmet finns på Top Packaging Summits hemsida.

PN: Vem blir moderator?

SE: Vi har en professionell moderator, Trine Grönlund, från Innergi-Labbet AB, som kan de här frågorna.

PN: Kommer vi att få ta del av ett antal start up företag även i år?

SE: Ja, de kommer att vara på plats. Vi hade Packbridge Startup Day, den första delen av Packbridge Challenge, en dag för start up företag för några månader sedan, där juryn skulle utse tio start up företag som skulle gå till final på Top Packaging Summit. Det visade sig inte vara enkelt. Det var så många bra bidrag så i stället för tio blev det tolv. De kommer från sju olika länder och det blir en härlig utmaning för juryn att lyckas hitta vinnaren. Som vanligt får deltagarna fyra minuter på sig att presentera sin affärsidé så det blir ett högt tempo och väldigt dynamiskt.
Prisutdelningen kommer att ske vid kvällens middag, som precis som förra året blir riktigt bra.

PN: Själva nätverksdelen är något Packbridge har understrukit ända sedan starten av Top Packaging Summit, och det gäller väl fortfarande?

SE: Absolut, Packbridge knyter samma personer och företag och det är mycket viktigt. Du kan inte åstadkomma riktigt bra resultat och utveckling utan förtroende, relationer och nätverk.

PN: Hur många kommer, hoppas ni?

SE: Vi vågar inte spå, men en bra bit över hundra hoppas vi på. Faktum är att det kanske inte ska bli för många, om vi ska få workshopen att fungera. Mycket interaktion är viktigt och det behöver vara balans mellan kvantitet och kvalitet.

PN: Kommer det att bli en utställning också?

SE: I år bli det ingen organiserad utställning. Vi har avsett tid i programmet för en workshop och syftar skapa hög nivå av interaktioner på detta sätt. Startup företagen kommer få plats att visa sina innovationer.

Intervjuare: Bo Wallteg

—————————————————————-

Precis som förra året arrangeras Top Packaging Summit på Malmö Arena Hotel i Hyllie, Malmö. Hotellet är mycket enkelt att nå vare sig man kommer med flyg, tåg eller bil.

Du hittar allt du behöver veta om Top Packaging Summit HÄR!

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1974

Tidningen Packnews (tidigare nord emballage) fyller i år 90 år. Kanske är det världens äldsta förpackningstidning. Redaktionen har sedan ett par år bläddrat i tidningar från åren som gått och publicerat lite smått och gott och vi kommer att publicera en del av detta här.
Lättx

Metsä Board moderniserar Simpele kartongbruk

Metsä Board har fattat ett investeringsbeslut att förnya falskartongmaskinen i Simpele i Finland, vilket kommer att förbättra kvaliteten på falskartong och öka produktionseffektiviteten.
Metsä Board Simpele_winterx

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Ny monofilm av PE för frysförpackningar

Bonduelle, ExxonMobil och Constantia Drukpol har tillsammans utvecklat en monofilm av polyeten som klarar de tuffa kraven på frysförpackningar.
Bonduelle-achieves-6-years-with-no-lost-time-incidents-with-Alchemy