Innovativt förpackningskoncept: färdiga ”ubåtar” på flaska!

PUBLICERAD: 19 april 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Tyska U-Boot Getränke har hittills lanserat sina ”ubåtar” med fyra olika smakblandningar.|Ett minst sagt annorlunda förpackningskoncept: en mindre PET-flaska inuti en större och med gemensam förslutning. Skruva av korken och ubåten sjunker till botten – och drinken är färdigblandad..!

En “ubåt” i drinksammanhang innebär som bekant att man sänker ner ett mindre glas, typ snapsglas, fyllt med starksprit i ett större glas med exempelvis öl, juice, etc.!
Och nu kan man köpa ”ubåtar” på flaska! Det är tyska förpackningsföretaget Greiner Packaging, som för företaget U-Boot Getränkes räkning utvecklat en förpackning med en liten flaska inuti en större..!

När man skruvar av förslutningen öppnas båda flaskorna samtidigt, den mindre flaskan – ubåten – sjunker till botten och dess innehåll blandas med innehållet i den större, yttre flaskan. Voilá! Ubåten är färdig att drickas!

Det minst sagt innovativa konceptet har funnits på marknaden i Tyskland sedan slutet av förra året och har blivit mycket populärt.

Konceptet består av två injektionsformblåsta PET-flaskor, där den inre, mindre flaskan kan föras ner i den yttre tack vare den yttre flaskans större halsöppning. Den inre flaskan fylls med starksprit, typ likör, vodka, etc. och den yttre flaskan med någon typ av läskedryck eller juice.
Den lilla flaskan har en ”snap-on”-hals och förbinds med ett speciellt förslutningssystem med den yttre flaskans skruvkorksförslutning. När skruvkorken lossas öppnas på så sätt båda flaskorna samtidigt.

Det tyska företaget U-Boot Getränke har hittills lanserat fyra olika ”ubåtar”: ”Blue” med ”glaciärlikör” och citronläsk, ”Green” med örtliköre och energidryck, ”Yellow” med vodka och apelsinläsk och ”Orange” med vodka och energidryck.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker