Brittiska företaget Pollard Boxes har lanserat en ny typ av förpackning för en serie teer under varumärket Quinteassential.
Den rena, kubformade förpackningen kombinerar traditionella och moderna element och får teförpackningen att stå ut på butikshyllan. För att kommunicera varumärkets slogan ”The Art of Tea” har varje teblandning illustrerats med konstverk av konstnären Alberto Seveso.
Dessutom är förpackningen på baksidan försedd med en tvådimensionell QR-kod, med vilken teälskaren kan spela upp et stycke specialanpassad musik. Musiken har två syften: dels ska den förhoppningsvis få tedrickaren i den rätta stämningen – men mer än så, musiken fungerar också som en timer. När musikstycket har spelat färdigt, har också teet dragit färdigt!
Teboxen har också en storlek som skiljer den från andra teförpackningar, vilket ytterligare höjer uppmärksamhetsnivån i butikshyllan. Boxen är tillverkad i kartong som har en 1200 micron tjock specialbeläggning på ytan. Trycket är i fyra färger och kompletterat med matt laminering och goldfoliering.
Pollard Boxes innovativa teförpackning är utsedd till en av finalisterna i tävlingen Luxury Packaging Awards, vars pristagare presenteras i september.