Innovativ hudvårdsförpackning vann första PIDA-deltävlingen

PUBLICERAD: 21 maj 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Den innovativa kartongförpackningen ”The Golden Bee Skincare” vann guldutmärkelsen i PIDA:s första deltävling. (Bild PIDA)

I den första deltävlingen i BillerudKorsnäs förpackningstävling PIDA gick den högsta utmärkelsen till en okonventionell och innovativ hudvårdsförpackning, utformad av en kvartett designstudenter från Clemson University i South Carolina, USA.

I deltävlingen deltog designstudenter från Storbritannien och – för första gången – USA och presentationen av vinnarna genomfördes som ett digitalt event.

Det vinnande konceptet – ”The Golden Bee Skincare” – vann inte bara den högsta utmärkelsen ”PIDA Gold Award” utan utnämndes också till vinnare av ”Highest level of Innovation Award”.

BillerudKorsnäs skriver i ett pressmeddelande att det vinnande förpackningskonceptet perfekt lever upp till årets brief ”Awaken the Senses” och levererar en förpackning, som talar till våra sinnen.

”Golden Bee Skincare-förpackningen är innovativ, härligt uppfinningsrik och originell, samtidigt som den uppnår höga betyg för hållbarhet och utmärkt användarvänlighet och funktionalitet”, löd en del av juryns motivering.

”Vi har lagt ner mycket ansträngningar och vi är mycket glada för priserna”, säger Meliza Pascual, som tillsammans med Jennifer Huynh, Joshua Roberts och Samantha Johnson bildade det vinnande designteamet.

Förutom de två utmärkelserna till ”The Golden Bee Skincare” delades det också ut priser för högsta användarvänlighet och för högsta hållbarhet.

The Highest Level of User Friendliness Award” tilldelades förpackningen ”The Agrumes Florilége”, designad av Julia Nathanson, Sophia Thai och Justin Davidovicz från Rutgers University i New Jersey, USA. Och ”The Highest Level of Sustainability Award” gick till Chi Chung Chan från Ravensbourne University i London för förpackningen ”Iwasaki Matcha”.

Deltävlingen med designstudenter från Storbritannien och USA följs av ytterligare tre deltävlingar i respektive Sverige, Frankrike och Tyskland. Deltävlingarnas respektive Gold Award-vinnare går sedan vidare till en Grande Finale på mässan Luxe Pack Monaco i september, då en slutlig internationell vinnare kommer att koras.

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah