I den första deltävlingen i BillerudKorsnäs förpackningstävling PIDA gick den högsta utmärkelsen till en okonventionell och innovativ hudvårdsförpackning, utformad av en kvartett designstudenter från Clemson University i South Carolina, USA.
I deltävlingen deltog designstudenter från Storbritannien och – för första gången – USA och presentationen av vinnarna genomfördes som ett digitalt event.
Det vinnande konceptet – ”The Golden Bee Skincare” – vann inte bara den högsta utmärkelsen ”PIDA Gold Award” utan utnämndes också till vinnare av ”Highest level of Innovation Award”.
BillerudKorsnäs skriver i ett pressmeddelande att det vinnande förpackningskonceptet perfekt lever upp till årets brief ”Awaken the Senses” och levererar en förpackning, som talar till våra sinnen.
”Golden Bee Skincare-förpackningen är innovativ, härligt uppfinningsrik och originell, samtidigt som den uppnår höga betyg för hållbarhet och utmärkt användarvänlighet och funktionalitet”, löd en del av juryns motivering.
”Vi har lagt ner mycket ansträngningar och vi är mycket glada för priserna”, säger Meliza Pascual, som tillsammans med Jennifer Huynh, Joshua Roberts och Samantha Johnson bildade det vinnande designteamet.
Förutom de två utmärkelserna till ”The Golden Bee Skincare” delades det också ut priser för högsta användarvänlighet och för högsta hållbarhet.
”The Highest Level of User Friendliness Award” tilldelades förpackningen ”The Agrumes Florilége”, designad av Julia Nathanson, Sophia Thai och Justin Davidovicz från Rutgers University i New Jersey, USA. Och ”The Highest Level of Sustainability Award” gick till Chi Chung Chan från Ravensbourne University i London för förpackningen ”Iwasaki Matcha”.
Deltävlingen med designstudenter från Storbritannien och USA följs av ytterligare tre deltävlingar i respektive Sverige, Frankrike och Tyskland. Deltävlingarnas respektive Gold Award-vinnare går sedan vidare till en Grande Finale på mässan Luxe Pack Monaco i september, då en slutlig internationell vinnare kommer att koras.