Iggesunds nya varumärkesnamn betonar att man tillhör Holmen

PUBLICERAD: 30 april 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Från den 31 mars är Iggesunds officiella varumärkesnamn ändrat till ”Holmen Iggesund” för att markera samhörigheten med skogs- och papperskoncernen Holmen.|Johan Nellbeck är VD för Holmen Iggesund sedan augusti 2019. (Bild Holmen Iggesund)

Ledande färskkartongtillverkaren Iggesund har sedan den 31 mars i år officiellt ändrat sitt varumärkesnamn till ”Holmen Iggesund” för att betona samhörigheten med skogs- och papperskoncernen Holmen.

”Våra kunder vet ganska mycket om Iggesund, men många är inte medvetna om att vi är en del av Holmen-koncernen, som är ett extremt starkt och stabilt företag, som det är bra att göra affärer med,” säger Holmen Iggesunds VD Johan Nellbeck.

Holmen Iggesund skriver att en anslutning till Holmen-koncernen är inget nytt för Iggesund – de två företagen slogs samman redan år 1988 – men nu var det hög tid att tydliggöra samhörigheten och identifiera familjen bakom premiumkartongföretaget.

”Våra rötter är ordentligt planterade i skogen och kopplade till ett nästan helt cirkulärt system, som gör att vi verkligen kan leva upp till vårt rykte som en hållbar aktör, inte bara med de material vi har till hands, utan också med våra skogsbruksmetoder, processer och verksamhet. Kunder kan göra sitt erbjudande mer hållbart hos oss – och det gäller både miljömässigt och ekonomiskt”, säger Johan Nellbeck.

Johan Nellbeck är VD för Holmen Iggesund sedan augusti 2019. (Bild Holmen Iggesund)

I samband med namnskiftet och eftersom förändrad marknadsdynamik, cirkulär ekonomi, e-handel och andra megatrender påverkar framtidens premiumförpackningar håller Iggesund också på att växla upp samarbetet med sina kunder och tillsammans med dem utveckla målmedvetna lösningar.

”Vi vill sätta en ny standard för branschen. Inte bara prata hållbarhet utan använda vår kollektiva kunskap för att hjälpa våra kunder att skapa förpackningslösningar, som är riktigt ändamålsenliga och hållbara. Vi ser världen förändras med allt snabbare hastighet och vi vill ta oss an de utmaningar och möjligheter, som ligger framför oss genom att lära oss tillsammans med våra kunder och partners”, framhåller Johan Nellbeck.

Strategin kan exempelvis innefatta att man arbetar med design, funktionalitet och prototyper tillsammans och genom samlärande via olika studier eller att man bygger nätverk, där man samlar de olika aktörerna inom förpackningens värdekedja.

”Vi har traditionellt till stor del betraktats som en materialleverantör, men vi vill uppmuntra till mer diskussion, utforska tillsammans och bli mer värdefulla för våra kunder och verkligen förtjäna deras lojalitet”, säger Johan Nellbeck.

Johan Nellbeck är VD för Holmen Iggesund sedan augusti 2019. Han har arbetat inom skogs- och pappersindustrin i 22 år, bland annat på BillerudKorsnäs, Billerud och AssiDomän. Att ta över chefskapet för Holmen Iggesund blev något av en ”hemkomst” för Johan Nellbeck.

”Detta är mina hemtrakter. Min far var ansvarig för försäljningen av massa vid Iggesunds Bruk och min farbror skötte skogen. Jag har alltså en känslomässig koppling till Holmen Iggesund och jag tror att det är viktigt att man bidrar till de lokala samhällen, där vi verkar. Jag vill också att våra anställda ska ha en säker arbetsplats, där de tycker om att komma till jobbet och är stolta över att vara en del av ett vinnande team och ett starkt varumärke”, säger Johan Nellbeck, som växte upp i Hudiksvall, nära Iggesunds Bruk.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker