I september har ICA lanserat en helt ny svensk hårdostsort, som fått namnet Folke. Den nya osten fick sitt namn i en tävling via ICA:s kundtidning Buffé. Namnet ”Folke” röstades fram som det vinnande bidraget med motiveringen: ”Tidigare klassiska svenska ostar har namn som för tankarna till präster och adel. Nu är det dags för osten som passar alla folk. Osten för alla heter Folke.” Bakom motiveringen fanns Maria Bäckbom från Älvsjö.
ICA skriver att Folke är tillverkad enbart av svensk mjölk och framtagen tillsammans med Norrmejerier. Folke är ett initiativ för att stödja svenska bönder och främja svensk ostproduktion.
För ett år sedan startade ICA en omläggning av det egna mejerisortimentet för att öka andelen svensk råvara, men också för att nå avsättning för mer mjölk från svenska mjölkbönder. Osten Folke är ytterligare ett sätt att utveckla det svenska mejerisortimentet.
”Genom att lansera en svensk ostsort med ny smak hoppas vi öka intresset för svenska hårdostar. Det här är en ost, som påminner om schweiziska hårdostar i smaken. Genom osten Folke tar vi den svenska osttraditionen vidare och stödjer samtidigt svenska bönder. För att producera ett kilo ost krävs cirka tio liter mjölkråvara, vilket gör att ost är ett bra sätt att öka avsättningen för svensk mjölk”, säger Dan Jacobson, kategorichef ICA Sverige.
Osten Folke saluförs i traditionell ”tårtbitsform” förpackad i en flexibel transparent plastfilmsförpackning, försedd med en tryckt filmförslutning med öppningsflikar i två hörn.
N.B.: Namn på etablerade svenska ostar, som kan associeras med adel och präster, är bland annat: Prästost, Baron, Grevé och Herrgård.