”Hur tänker varumärkesägare kring bioplastförpackningar?”

PUBLICERAD: 22 oktober 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Moderatorn Bo Wallteg på Empacks scen tillsammans med Sofia Erixson (t.v.)|Orkla Foods Sverige och Zsófia Réger|Axfood.

”Hur tänker varumärkesägare kring bioplastförpackningar?” var temat för ett seminarium, som arrangerades på Empack av Packnews och tidningen nord emballage samt av Nordisk Bioplastförening
Moderator var Bo Wallteg, chefredaktör för nord emballage/Packnews, och han berättade hur tidningen för fem år sedan etablerade Nordisk Bioplastförening som ett nordiskt nätverk för företag med bioplastverksamhet. Nordisk Bioplastförening är en av Europas största bioplastföreningar och ska bland annat främja teknologiutvecklingen inom området, sprida information om bioplaster och främja bioplasternas framsteg på marknaden via lobbyarbete. 

”Bioplasterna kommer allt mer, men fortfarande står de för en mycket liten del av den totala plastproduktionen. Att göra plast av livsmedelsprodukter är omdiskuterat, men bara cirka 0,01 procent av odlingsytan går idag till bioplaster”, berättade Bo Wallteg. 
”Om vi skulle ersätta all plast med bioplast skulle vi behöva fem procent av odlingsytan, men skogen kommer att bli en allt viktigare råvarukälla för bioplaster”. 

En annan aktuell fråga är hur bioplasten ska hanteras i återvinningen, eftersom vissa bioplaster måste separeras från vanligt plastavfall och komposterbara plaster ofta kräver industriell kompostering.
”Hur ska detta kommuniceras till konsumenterna? Där pågår mycket arbete inom EU”, berättade Bo Wallteg. 

Den mest använda bioplasten idag är grön polyeten av sockerrör från Brasilien. År 2021 beräknas produktionen av bioplast uppgå till cirka sex miljoner ton, vilket kan jämföras med 300 miljoner ton för den fossilbaserade plasten. 

Nordisk Bioplastförening spår att alla varumärkesägare kommer att ha någon form av bioplastförpackningar inom en snar framtid. Bo Wallteg berättade att bland andra Coca-Cola och Löfbergs nu arbetar med att ersätta den fossila plasten. 

Sofia Erixson och Zsófia Réger, förpackningsutvecklare hos varumärkesägarna Orkla Foods Sverige, respektive Axfood, fanns på plats på scenen för att ge sin syn på bioplaster. Båda berättade att deras företag arbetar mycket med bioplaster och de visade exempel på nya produkter i bioplastförpackningar: Felix morotsbullar från Orkla och Axfood-varumärket Garants frysta ekologiska grönsaker. 

Hur kommunicerar ni detta till konsumenterna? 
”Vi använder Braskems logo ´I´m green´ på baksidan och skriver även på framsidan av förpackningen att den är klimatsmart”, berättade Sofia Erixson, som menar att branschen behöver hjälp med kommunikationen i form av en standard för en märkning. 
Hon tog även upp problem med att få rätt svetsegenskaper och ett bra tryck på bioplastpåsar. 

Zsófia Réger instämmer i att det är svårt att få in ytterligare en märkning, när förpackningen redan är full av andra symboler, till exempel för KRAV-märkt. 

En annan utmaning är kostnaden, som i många fall gör det svårt att motivera en satsning på bioplastbaserade förpackningar. Som exempel berättade Zsófia Réger att en sockerrörsbaserad PET-flaska är cirka 300 procent dyrare än en vanlig PET. 
”I vissa fall kan vi ta mer betalt för en bioplastbaserad förpackning, till exempel om det är en ekologisk produkt, eftersom medvetna konsumenter är beredda att betala mer, men vi måste kunna konkurrera på marknaden. Folk gör inte alltid som de säger att de ska göra”, sade Zsófia Réger . 

Sofia Erixson berättade att hållbara förpackningar numera är en del av Orklas CSR-strategi. 
”I framtiden hoppas vi att alla plastförpackningar ska vara gjorda av bioplast”, avslutade Sofia.
 

Text Carina Malm

Förpackningsmässan Empack ägde rum i början av oktober på Kistamässan utanför Stockholm.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
01_Hero_Lessebo Texture_Close-up paper texture Morocco_Photo by Carl Anderx

Grathwol vill vinna Packnorth Award 2024 med en monomaterialbaserad PET-burk

Det danska företaget Grathwol konstaterar att man är först i världen med att kunna tillverka ett lock av PET till en burk av samma material. Det kan verka som att det borde vara enkelt, men det finns flera problem. Genom att man löst detta kan man nu erbjuda en monomateriallösning som underlättar återvinning. Naturligtvis vill man vinna ett pris i Packnorth Award 2024.
Påsk

Dags för branschen att sponsra framtidens medarbetare – Åke Sahlins Stipendiefond behöver fyllas på

Den har varit ett faktum i förpackningsbranschen i snart femtio år men samtidigt varit ganska anonym. Åke Sahlins Stipendiefond har genom åren hjälpt förpackningsstuderande ekonomiskt. Nu börjar kapitalet bli magert, det är dags för branschen att bidra med lite stöd till fonden!
Giltiga sedlarx

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x