Alkoholbranschen är en av de mest kommunikationsintensiva. Men hur påverkar egentligen alkoholreklamen vårt köpbeteende? Det har Novus, på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer, kartlagt i en ny rapport.
Alkoholreklamen ökar kraftigt i Sverige och över en miljard kronor investeras årligen i branschen. Samtidigt är den svenska alkoholreklamen strikt reglerad och marknadsföringen får inte vara påträngande, uppmana till att dricka, inte riktas till unga under 25 år och ska visa ”särskild måttfullhet”.
För att kartlägga svenska folkets köpvanor kopplade till alkohol och reklam lät Novus genomföra 535 intervjuer med människor, som besökt Systembolaget inom en period av tio dagar från intervjutillfället.
Nio av tio gjorde ett planerat köp, det vill säga de handlade varor, eller typ av varor återkommande, eller handlade för ett särskilt tillfälle. En mindre del (10 procent) gjorde ett impulsköp, handlade på uppdrag av någon eller en present.
I undersökningen frågades också vad som påverkade valet av produkt/produkter. Den vanligaste faktorn var gammal vana eller tradition (48 procent), följt av rekommendation från vän (20 procent). Rekommendation av butikspersonal (13 procent) samt aktivt sökt information via tidningar, sociala medier eller vinklubbar (11 procent) kom på plats tre och fyra i påverkansfaktorer. Tre procent svarade att de påverkats av annons eller reklam i media.
När det kommer till inköp av nya produkter rankades rekommendation från vän, kollega eller familj högst (76 procent). Även att man provat en produkt på restaurang eller pub hamnade högt upp (55 procent). Annons/reklam hade något högre inflytande, när det kom till inköp av nya produkter (8 procent).
”När det kommer till alkoholreklam skiljer den sig en del från vanlig reklam, då det är en reglerad marknad. Reklamen har inte samma roll här, som när det kommer till andra produkter. Vår analys är att reklamen istället fyller en större roll för image/branding, det vill säga att långsiktigt positionera sig för och mot sin målgrupp och bygga en kännedom”, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på Sveriges Annonsörer.
Den avslutande frågan i undersökningen var hur stor eller liten inverkan man tror att alkoholreklamen har, när man handlar på Systembolaget. 83 procent svarade liten eller ingen inverkan alls, medan 11 procent svarade ganska stor inverkan. En procent svarade mycket stor inverkan.
Här kan du ta del av hela rapporten.