Hur påverkar alkoholreklamen konsumenternas köpbeteende?

PUBLICERAD: 30 oktober 2017
UPPDATERAD: 25 januari

En ny rapport kartlägger hur mycket – eller lite – svenska konsumenter påverkas av alkoholreklam.

Alkoholbranschen är en av de mest kommunikationsintensiva. Men hur påverkar egentligen alkoholreklamen vårt köpbeteende? Det har Novus, på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer, kartlagt i en ny rapport.
Alkoholreklamen ökar kraftigt i Sverige och över en miljard kronor investeras årligen i branschen. Samtidigt är den svenska alkoholreklamen strikt reglerad och marknadsföringen får inte vara påträngande, uppmana till att dricka, inte riktas till unga under 25 år och ska visa ”särskild måttfullhet”. 

För att kartlägga svenska folkets köpvanor kopplade till alkohol och reklam lät Novus genomföra 535 intervjuer med människor, som besökt Systembolaget inom en period av tio dagar från intervjutillfället.

Nio av tio gjorde ett planerat köp, det vill säga de handlade varor, eller typ av varor återkommande, eller handlade för ett särskilt tillfälle. En mindre del (10 procent) gjorde ett impulsköp, handlade på uppdrag av någon eller en present.

I undersökningen frågades också vad som påverkade valet av produkt/produkter. Den vanligaste faktorn var gammal vana eller tradition (48 procent), följt av rekommendation från vän (20 procent). Rekommendation av butikspersonal (13 procent) samt aktivt sökt information via tidningar, sociala medier eller vinklubbar (11 procent) kom på plats tre och fyra i påverkansfaktorer. Tre procent svarade att de påverkats av annons eller reklam i media.

När det kommer till inköp av nya produkter rankades rekommendation från vän, kollega eller familj högst (76 procent). Även att man provat en produkt på restaurang eller pub hamnade högt upp (55 procent). Annons/reklam hade något högre inflytande, när det kom till inköp av nya produkter (8 procent).

”När det kommer till alkoholreklam skiljer den sig en del från vanlig reklam, då det är en reglerad marknad. Reklamen har inte samma roll här, som när det kommer till andra produkter. Vår analys är att reklamen istället fyller en större roll för image/branding, det vill säga att långsiktigt positionera sig för och mot sin målgrupp och bygga en kännedom”, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på Sveriges Annonsörer.

Den avslutande frågan i undersökningen var hur stor eller liten inverkan man tror att alkoholreklamen har, när man handlar på Systembolaget. 83 procent svarade liten eller ingen inverkan alls, medan 11 procent svarade ganska stor inverkan. En procent svarade mycket stor inverkan.

Här kan du ta del av hela rapporten.

Text Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning