Huhtamäki köper privatägd bägarproducent i Malaysia

PUBLICERAD: 16 mars 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Exempel på pappersbaserade dryckesbägare som tillverkas av malaysiska Butterworth Paper Cups.

Finska förpackningstillverkaren Huhtamäki Oyj har den senaste tiden utvidgat sitt verksamhetsfält, både geografiskt och produktmässigt, genom ett antal företagsförvärv. Och man fortsätter tydligen sin uppköpsstrategi – i en pressrelease meddelar man nu att man i dagarna träffat en överenskommelse om att köpa det privatägda företaget Butterworth Paper Cups Sdn Bhd i Malaysia för 8 miljoner euro (ca 73 miljoner kronor).

Butterworth Paper Cups, som är beläget i staden Penang, tillverkar pappersbaserade dryckesbägare samt andra förpackningar inom foodservice-området. Företaget har cirka 120 anställda och omsätter årligen ungefär lika mycket som köpeskillingen, dvs. ca 8 miljoner euro.

Genom köpet utökar Huhtamäki sin närvaro inom foodservice-segmentet i Sydostasien och stärker väsentligt sin leveranskapacitet till kunder i Malaysia, Singapore och andra sydostasiatiska marknader.

Efter avslutat köp kommer Butterworth Paper Cups att ingå som en del i Huhtamäkis affärsområdet Foodservice Europe-Asia-Oceania. Förvärvet väntas genomföras under april i år.

Tidigare i år förvärvade Huhtamäki det Indien-baserade förpackningsföretaget Positive Packaging för 336 miljoner dollar (ca 2,8 miljarder kronor).
Positive Packaging, som tillverkar flexibla förpackningar i sex anläggningar i Indien och tre i Förenade Arabemiraten, omsätter cirka 220 miljoner  euro (drygt 2 miljarder kronor) och har ca 2.500 anställda.

I augusti 2014 genomförde Huhtamäki ett annat större företagsköp, då man köpte det nyzeeländska kartongförpackningstillverkaren Interpac Packaging Limited i Auckland.
Interpac Packaging, med 85 anställda och en omsättning på cirka 11 miljoner euro, tillverkar falskartonglådor för produkter på den nyzeeländska marknaden inom snabbrörliga konsumtionsvaror samt skyddande wellpappförpackningar till den lokala vinindustrin.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax