Hemköp blir först med att införa pant på plastpåsar!

PUBLICERAD: 19 april 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Nu inför Hemköp pant på sina plastpåsar. För varje pantad påse får kunden 1 krona i pant. (Bild Axfood)

Som första dagligvarukedja inför Hemköp pant på plastpåsar. Ett pilotprojekt startar i butiken vid Torsplan i Stockholm. För varje pantad påse får kunden 1 krona i pant.
När kunden har använt sin Hemköpspåse så många gånger, som den önskar, kan kassen pantas i kassan och generera en krona, som dras från köpesumman. Kunden stoppar påsen i ett återvinningskärl och Hemköp återvinner plasten, som blir till nya påsar. Max tio påsar kan pantas per köp
.

Plastpåsens pris höjs med 50 öre och för varje påse, som säljs i butiken vid Torsplan, men som inte pantas, skänker Hemköp 50 öre till organisationen Städa Sverige, som sanerar plast från hav, sjöar och städer. Ett av Städa Sveriges initiativ är att städa längs Brunnsviken, som ligger nära butiken vid Torsplan.

”Nedskräpning med plast i natur och hav är ett samhällsproblem. I Sverige förbrukar vi 80 plastbärpåsar per person och år, en siffra som ska halveras till år 2025, enligt ett EU-direktiv. För att nå dit är det bra om fler återanvänder sina påsar många gånger och sedan pantar dem istället för att använda som soppåsar. Tunnare påsar på rulle passar bättre som soppåsar, då mindre plast går till förbränning”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Hemköp.

Text Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker