Graphic Packaging förvärvar AR Packaging för jättebelopp

PUBLICERAD: 14 maj 2021
UPPDATERAD: 25 januari

”Vi ser fram emot att gå med i Graphic Packaging-teamet och bli en ledande global leverantör av hållbara fiberbaserade förpackningslösningar”, säger Harald Schulz. (Bild AR Packaging)|AR Packaging Groups vd Harald Schulz är stolt över företagets framgångar.|”Förvärvet av AR Packaging kommer att leda till betydande värdeskapande möjligheter för oss”, säger Michael Doss. (Bild Graphic Packaging)|”Vi ser fram emot att gå med i Graphic Packaging-teamet och bli en ledande global leverantör av hållbara fiberbaserade förpackningslösningar”, säger Harald Schulz. (Bild AR Packaging)

Graphic Packaging Holding Company, och CVC Capital Partners Fund VI har kommit överens om ett slutgiltigt avtal enligt vilket Graphic Packaging förvärvar AR Packaging Group AB, Europas näst största tillverkare av fiberbaserade konsumentförpackningar, för cirka 1,45 miljarder dollar (ca 12,2 miljarder kronor) i kontanter, med förbehåll för sedvanliga justeringar.

Det pågående förvärvet av AR Packaging förväntas väntas ge en ökning på 1,1 miljarder dollar i årlig försäljning och 160 miljoner dollar i årlig justerad EBITDA. Dessutom förväntas affären leda till totala synergier på $ 40 miljoner under 36 månader efter avslutad. Affären förväntas omedelbart påverka företagets resultat per aktie och kassaflöde.

”Förvärvet av AR Packaging kommer att leda till betydande värdeskapande möjligheter för oss”, säger Michael Doss. (Bild Graphic Packaging)

”AR Packaging är ledande på den attraktiva och växande marknaden för hållbara förpackningar i Europa. Att förvärva AR Packaging kommer att leda till betydande värdeskapande möjligheter för våra kunder, våra anställda och våra aktieägare när vi sammanför två ledande leverantörer av fiberbaserade konsumentförpackningslösningar med lång historia av innovation och kreativ förpackningsdesign”, säger Michael Doss, VD och koncernchef för Graphic Packaging.

”AR Packagings 25 produktionsanläggningar i Öst- och Västeuropa ger betydande skalnings- och kostnadseffektivitetsfördelar som stärker vår kombinerade närvaro och förmåga att betjäna kunder i hela Europa och världen. Vi är glada att välkomna AR Packaging-teamet i ett samarbete för att öka vårt engagemang för hållbara förpackningslösningar för globala konsumenter till stöd för övergången till en mer cirkulär ekonomi.”

AR Packagings VD och koncernchef Harald Schulz säger: ”Jag är stolt över de framsteg vi har gjort med att upprätta en tydlig strategi och bygga AR Packaging till en respekterad leverantör av förpackningslösningar. Jag vill tacka CVC för deras stöd under de senaste fem åren. Graphic Packagings gemensamma förhållningssätt till kundservice och djupt fokus på att tillhandahålla innovativa, hållbara lösningar stämmer nära med hur vi driver vår egen verksamhet, vilket gör dem till en idealisk partner. Möjligheten att utnyttja fördelaktig integrering av värdekedjan, från kartongtillverkning till kartongkonvertering, ger ökade möjligheter att erbjuda hållbart optimerade lösningar till våra kunder. Vårt team ser fram emot att gå med i Graphic Packaging-teamet för att bli den främsta globala leverantören av hållbara fiberbaserade förpackningslösningar. ”

Lave Beck-Friis, VD på CVC, kommenterade ”Vi är mycket stolta över de framsteg AR Packaging har gjort under vårt partnerskap. Det har varit ett nöje att arbeta med Harald och hans utmärkta team för att utveckla och rulla ut många nya produkter. Vi är glada över att överlämna AR Packaging i en så stark position och att ha hittat en ny ägare som delar ledningens vision för den framtida inriktningen av verksamheten.”

Transaktionen, som enhälligt har godkänts av styrelserna för Graphic Packaging och AR Packaging, förväntas vara genomförd om fyra till sex månader, med förbehåll för myndighetsgodkännanden och andra sedvanliga villkor.

Läs vidare

Efter 62 år: Nu säljer Tetra Pak och lämnar Ryssland för gott

Tetra Pak meddelar att man avslutar en 62-årig närvaro i Ryssland och lämnar landet för gott! Verksamheterna säljs till lokala aktörer.
tetra-russia-utvald

Svenska Eson Pac har köpts upp av österrikiska Mayr-Melnhof

Svenska förpackningskonverteraren Eson Pac har förvärvats av österrikiska kartong- och papperskoncernen Mayr-Melnhof Group.
MM-Peter-utvald

Marie Samuelsson ny VD för förpackningsbolaget Ecolean

Marie Samuelsson har utsetts till ny VD för Ecolean. Hon efterträder Peter L Nilsson, som går i pension i juni 2022, efter mer än 15 år i företaget.
marie-ecolean-utvald

BillerudKorsnäs byter namn till Billerud efter köpet av Verso!

BillerudKorsnäs har slutfört köpet av USA-företaget Verso – och meddelar att man nu ska byta bolagsnamn till det enklare ”Billerud”!
billerud-christoph-04-utvald

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax