BillerudKorsnäs AB har nu slutfört förvärvet av USA-baserade pappersproducenten Verso Corporation – och meddelar samtidigt att man ska byta bolagsnamn till det enklare ”Billerud”!
Förvärvet av Verso, som slutförts för en kontant köpeskilling om cirka 825 miljoner US-dollar (ca 7,65 miljarder kronor), förstärker BillerudKorsnäs strategi för att skapa en lönsam och hållbar tillväxt samt företagets ambition att accelerera tillväxten i Nordamerika. Verso hade under år 2021 en nettoomsättning på 1.278 miljoner US-dollar (knappt 12 miljarder kronor).
I och med förvärvet av Verso är BillerudKorsnäs nu en av de största globala leverantörerna av papper och förpackningsmaterial tillverkade av nyfiber. Den sammanlagda nettoomsättningen för BillerudKorsnäs och Verso under 2021 uppgick till cirka 37,2 miljarder kronor.
BillerudKorsnäs skriver att man är fast besluten att fortsätta att betjäna Versos kunder inom alla segment samt att förverkliga sina tidigare kommunicerade planer på att konvertera flera av Versos tillgångar till kartongmaskiner, och samtidigt behålla Versos position som en kvalitets- och kostnadsledare inom specialpapper och bestruket papper.
”Jag är mycket glad att välkomna hela teamet i Verso till BillerudKorsnäs. Våra kombinerade tillgångar och kunskaper inom högkvalitativa och nyfiberbaserade pappers- och kartongmaterial skapar en utmärkt plattform för en hållbar och lönsam tillväxt. Integrationsarbetet startar omedelbart och vi ser fram emot att arbeta tillsammans, utbyta kunskap, påbörja förberedelser inför konverteringsprojektet och förverkliga en framgångsrik utveckling”, kommenterar Christoph Michalski, VD och koncernchef för BillerudKorsnäs.
I och med köpet kommer Rob Kreizenbeck, Versos Senior Vice President Operations att den 1 april 2022 tillträda positionen som President North America i BillerudKorsnäs koncernledning.
”Vi är glada att gå samman med BillerudKorsnäs och bli en större och starkare organisation. Tillsammans skapar vi ett företag med ett starkt engagemang för en god säkerhetskultur, hållbarhet, hög kvalitet och att leverera värde till våra kunder”, säger Rob Kreizenbeck i en kommentar.