Fyra svenska förpackningar erhöll World Star-utmärkelser

PUBLICERAD: 11 januari 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Smurfit Kappa Sveriges wellpappbaserade förpackningslösning för säker transport av onlinebeställda färska blommor belönades med en World Star.

I den globala förpackningstävlingen World Star, arrangerad av World Packaging Organisation (WPO), belönades fyra svenskproducerade förpackningar med den prestigefyllda World Star-utmärkelser. Samtliga fyra förpackningar, som tidigare har tilldelats den nordiska utmärkelsen ScanStar, är tillverkade i wellpapp.

Sammanlagt 194 vinnare i World Star-tävlingen, fördelade på 12 olika kategorier utsågs vid ett jurysammanträde och offentliggjordes den 7 januari i år. Själva prisceremonin är planerad att hållas i maj 2021.

Här är de svenska Worlds Star-vinnarna:

Flower Box från Smurfit Kappa Sverige
En wellpappförpackning som gör det möjligt att skicka färska online-beställd blommor på ett funktionellt, ekonomiskt och säkert sätt.
”Förpackningen ger kunden en utmärkt öppningsupplevelse, som förbättrar varumärkesuppfattningen och stimulerar till återköp”, skriver juryn.

Bright Box från Mondi Ansbach och aPak AB
En wellpappbaserad förpackningslösning för globala leveranser av Volvo Cars strålkastare.
”Med en mer effektiv och nu 100 procent biobaserad design erbjuder den nya lösningen säkrare och mer tillförlitliga transporter, enklare hantering, bättre ekonomi och framför allt – en bättre miljösituation”, enligt juryn.

Coffin från DS Smith Sverige
Ett alternativ till traditionella begravningskistor, tillverkad i wellpapp.
”Både miljömässiga och ekonomiska fördelar på grund av lägre utsläpp och lägre kostnader längs hela kedjan: tillverkning, transport och slutanvändning”, är juryns motivering.

Brakebooster från Mondi Ansbach och aPak AB
En wellpapplösning för transport av känsliga brake booster-komponenter till Volvos anläggningar runt om i världen.
”Konstruktionen erbjuder bättre skydd och fyllnadsgrad samtidigt som den kraftigt minskar vikt, materialanvändning, monteringstid och utrymme under transport”, skriver juryn bl a.

Av övriga nordiska länder gick sammanlagt fem World Star-utmärkelser till Finland (2), Norge (2) och Danmark (1).

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Trump vill inte ha ett ”löjligt stöd för papperssugrör”

Stort och smått, så kan man utan tvekan sammanfatta Donald Trumps inledning på presidentperioden. Nu är sugrören i fokus!
sugrörx

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland