
Förra hösten meddelade FrontPac att man hade köpt Kafab Förpackning AB, ett familjeägt företag som producerar lösningar för fiberbaserade förpackningar. Köpet är ett led i FrontPacs strävan efter att fördubbla omsättningen. Via köpet kan man nu, som ett alternativ till sina förpackningslösningar av wellpapp, även erbjuda kunderna lösningar av solidkartong. Det var dags för ett besök i Simlångsdalen för att få en bild av företaget.
Kafab Förpackning finns i Simlångsdalen, några mil österut från Halmstad. Ja, nu heter det förstås FrontPac Simlångsdalen. Det är inte ett företag som låtit höra talas om sig särskilt mycket, men nu blir det säkert ändring på det. Som de flesta säkert förstår står företagsnamnet för Kartongfabriken, men för tydlighetens skull lade man till ordet Förpackning.
Företaget startades år 1978 då Ronny Bäckström fick möjlighet att köpa Falkenbergs Kartongfabrik. Han hade då sedan mitten av 60-talet arbetat som konstruktör på det närmast klassiska svenska förpackningsföretaget Sprinter Pack i Halmstad. År 1986 flyttades verksamheten till egna lokaler i Simlångsdalen. Produktionen bestod av tryckning, stansning och limning av kartongförpackningar. När Ronny Bäckström gick bort år 2005 tog sönerna Magnus och Thomas över och man inledde med att göra sig av med tryckpressen, en femfärgs KBA. Under ett antal år hade man en delägare i det danska tryckeri som tryckte förpackningarna, men år 2015 köpte man ut det och blev ensamägare.
– Verksamheten har rullat på bra genom åren och nu omsätter vi cirka nittio miljoner kronor och har tjugofem anställda som kör tvåskift, berättar Magnus Bäckström. Vi har haft en fin utveckling och kunnat investera i en modern maskinpark bestående av stansar och limmaskiner.
De typiska kunderna finns inom industrin med tillägg för en del förpackningar till läkemedel, kosmetika och lite livsmedel. Just det senare räknar man med ska komma att öka i och med FrontPacs inträde i företaget.
Möttes i Paris – gjorde upp i Mellbystrand
FrontPacs vd, Martin Enocson och Magnus Bäckström, har haft en kollegial kontakt i minst tjugo år. Första mötet dem emellan skedde i Paris.
– Vi var ditbjudna på ett event som en kund till oss bägge hade, och vi kände att vi hade en kemi som klickade, säger Martin Enocson. Mindre flott var det kanske när vi träffades på ICA Maxis café i Mellbystrand förra året och skakade hand som ett tecken på att vi var överens om den här affären.
– Vi har genom åren hjälpt varandra då och då och inte varit direkta konkurrenter, fyller Magnus Bäckström i och tillägger att den här affären blev perfekt för honom och hans bror.
– Vi har under ett antal år varit i ett läge där vi velat utöka verksamheten, men inte riktigt haft musklerna för det. Nu har vi sålt allt till FrontPac och fått starta om på en spännande resa. Nu tillhör vi något som är unikt i Skandinavien där vi kan erbjuda konstruktion och produktion av både wellpapp- och solidkartongförpackningar, offsettryckta.
– Det var samtidigt inget självändamål att sälja, men vi kände att skulle vi ha fortsatt framgång och samtidigt säkra framtiden var det här ett bra steg att ta. När tillfället kom klickade det perfekt.
– Det var lätt att inse att vi passar jättebra i FrontPacs portfölj och bidrar med vår kompetens på stans, lim och fönster i solidkartong, säger Magnus Bäckström.
– Jag uppskattar också att FrontPac är svenskägt och jobbar med nordiska material, något som är bra ur hållbarhetssynpunkt.
FrontPac Simlångsdalen har hållit fast vid att trycka hos ett danskt företag ända sedan man gjorde sig av med pressen. Det har visat sig fungera mycket bra, även om man som utomstående kanske skulle tycka att det inte ska löna sig med tanke på valutakurser. Dessutom trycker man en del hos FrontPac som har två pressar.

Dubbla omsättningen ett mål
FrontPac har lagt en strategi som man räknar med ska ge en bra tillväxt under de kommande åren, målet är en fördubbling av omsättningen till upp emot en miljard kronor.
– Vi kan inte nå dit enbart via organisk växt, vi måste investera och det kan handla både om nya förvärv eller om maskiner. Fabriken här i Simlångsdalen är ganska nyinvesterade både när det gäller stansar och limmaskiner samt uppfräschade lokaler. Vi kan öka produktionen här genom ett ytterligare skift.
– Vi ser möjligheterna för denna utveckling med tanke på PPWR och miljökrav. Det ger fiberbaserade material fördelar och användningen av förpackningar baserade på kartong eller wellpapp ökar. Med det här köpet känner vi att vi är kompletta i vårt erbjudande till marknaden, säger Martin Enocson.
– Det finns också uppenbara synergier. Vid tidigare besök har jag sett exempel på förpackningar här som skulle vara bättre att köra i wellpapp i Arlöv och tvärt om. Nu kan vi optimera erbjudandet till kunderna. De stora synergierna har vi inte fått ännu, det tar alltid lite tid att smälta samman verksamheter, även om det gått väldigt bra så här långt.
– Det ”nya” FrontPac kommer att vara helt på plats till årsskiftet.
Ett tidigt exempel man pekar på är den arkmaskin man nu installerar i Arlöv och som nu levererar ark till FronPac Simlångsdalen. Fram till nu har man köpt ark från externa företag. Den kommer att klara gramvikter på upp till 500/sqm.
Satsning mot livsmedel
FrontPac i Arlöv och Gefle Kartong & Display som också tillhör gruppen, är redan livsmedelscertifierade. För närvarande pågår arbetet med att certifiera fabriken i Simlångsdalen, ett måste om satsningen mot livsmedel ska lyckas.
– Det blir ett viktigt komplement för oss, säger Jesper Ladelfa som är försäljnings- och marknadschef hos FrontPac och också sitter med på mötet.
– FrontPac har varit i en expansiv fas i tio år nu och nu öppnas nya dörrar för oss. Livsmedel och kartong går lite hand i hand och blir en viktig faktor för oss. Nu kan vi djupdyka i ett nytt område på ett annat sätt än vad som varit möjligt tidigare.
– Samtidigt är det oerhört viktigt att understryka att industrisektorn fortsatt är mycket viktig för oss, livsmedel blir ett nytt spår och ger oss en bredd som faktiskt gett oss nya kunder tack var det. Vi hade precis besök av en av de stora kunderna som handlat hos oss bägge, och de gillade verkligen det här.
Intressant framtid
Säljarna i organisationen kommer att jobba brett, de kommer att argumentera för alla möjligheter och påpeka för kunderna att en förpackning inte bara är en kostnad utan även ett verktyg för att öka försäljningen och att man via sina konstruktionsavdelningar och tryckkunskaper kan bidra med att skapa detta. Allt man gör i gruppen är skräddarsydda lösningar. Martin Enocson pekar på att de bag-in-box förpackningar som man tillverkar stora mängder av har ett väsentligt mycket lägre CO2-avtryck än de som tillverkas nere på kontinenten.
– Det här är redan bra och kommer att bli ännu bättre när vi fått allting på plats, när vi lärt känna varandra ännu mer och vi har ”förstått” det nya affärssystemet, säger Magnus Bäckström med ett skratt.
– Affären skulle mycket väl kunnat vara ett avslut för mig i förpackningsvärlden, men det är alldeles för kul och intressant att följa med på den här resan när jag nu fått möjlighet att vara med om att utveckla bolaget.





