Fransk kryddförpackning tog hem slutsegern i årets PIDA

PUBLICERAD: 29 september 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Slutsegrare i årets PIDA blev den franska kryddförpackningen Respice. (Bild BillerudKorsnäs)

Den slutliga vinnaren i BillerudKorsnäs prestigefyllda designtävling PIDA har utsetts. Segern gick i år till bidraget ”Respice” skapat av de tre franska designstudenterna Romane Bazile, Jeanne Douchet och Marion Braconnier från IUT Reims.

Finalen i PIDA ägde rum den 27 september i samband med lyxförpackningsmässan Luxe Pack i Monaco, och stod mellan de fyra vinnarna i deltävlingarna PIDA France, PIDA Sweden, PIDA Germany och PIDA UK/USA.

En jury bestående av välkända branschexperter bedömde de fyra vinnarbidragen och fastnade till slut för franska ”Respice”.

Juryns motivering löd:
”Vinnaren i PIDA Grand Finale 2021 har verkligen tagit temat ´Awaken the Senses´ till högsta nivån. Med ljud, beröring och känsla har de skapat ett nytt koncept inom sitt område som ger konsumenten en inspirerande förpackning som både överraskar och har en relevant digital koppling. Detta koncept – i sitt smarta bokformat – utmanar verkligen dagens konventionella förpackningar och inspirerar konsumenten till en extraordinär gourmetupplevelse. Det är den perfekta balansen mellan innovation, hållbarhet, gemytlighet och användarvänlighet.”

”Juryns beslut var inte lätt. Nivån på de tävlande bidragen var exceptionellt hög och alla som tog sig till finalen lyckades väcka liv i våra sinnen på olika sätt med sina kreativa förpackningar”, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs.

Själva beskriver det glada vinnarteamet bakom ”Respice” sin förpackningslösning så här:
”Respice ger lite krydda i tillvaron. Designen är visuellt tilltalande med sin terrakottafärg och rena typografi. Boxen kan på så sätt användas som en fin inredningsdetalj i köket. Ljud skapas dessutom, när du öppnar förpackningen – något som gör att du kan gissa på vilka kryddor paketen innehåller. Vi har också lagt till en QR-kod för den som vill veta mer om kryddorna.”

Totalt tävlade 100 studenter med 40 designprojekt i årets PIDA. Av dessa lyckades fyra lag ta sig vidare till slutfinalen. Från Sverige deltog fyra studenter från Nackademin med sitt förpackningskoncept ”Lost in Senses” – en lekfull förpackning utformad för en teservis. Till finalen kom också en tysk student från Hochschule der Medien som tävlade med bidraget ”Krystal Kream”, ett nyskapande förpackningskoncept för vegansk pinnglass. Slutligen kvalificerade sig också ”The Golden Bee Skincare”, en okonventionell kosmetikaförpackning designad av fyra studenter från Clemson University i South Carolina, USA.

Intresset för PIDA har ökat för varje år och i år var det 16:e gången som BillerudKorsnäs arrangerade tävlingen.

”PIDA är mer än en tävling – det är en arena där morgondagens förpackningsdesigners får chansen att visa upp sin talang för den etablerade branschen – som i sin tur besöker eventet för att få idéer och inspiration. Sist men inte minst är PIDA ett initiativ för att driva utvecklingen av förpackningsdesign framåt”, säger Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard BillerudKorsnäs.

Läs vidare

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

josef-nat

Välkomnar EU:s föreslagna PPWR-regler – med viss kritik

European Bioplastics välkomnar EU:s föreslagna s.k. PPWR-regler för förpackningar och bioplaster – men med viss kritik…
eu-regler-PN-utvald

Svensk Plaståtervinning fick pris som Årets Impact-bolag

På Dagens Industris Gasell-gala i Stockholms stadshus fick Svensk Plaståtervinning ta emot priset som Årets Impact-bolag.
plast-impact-utvald

Senaste nytt

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Under torsdagen nådde elpriserna i södra och mellersta Sverige nya rekordnivåer. Situationen är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna. Vår systersajt, Sign&Print, har pratat med några tryckerier och bestörtningen är stor.
Sign print

Vilka insikter kring hållbar förpackningsdesign har vi i Norden?

DS Smith har låtit göra en undersökning för att förstå vikten av hållbara förpackningar när nordiska konsumenter shoppar, både i butik och online. Tillsammans med communityplattformen Toluna har DS Smith ställt ett antal frågor om detaljhandeln, förpackningar och hållbarhet till över 2 000 konsumenter från Norge, Danmark, Sverige och Finland. Så här sammanfattar DS Smith undersökningen.
ds-smith-230503-168-1600x900x

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Smarta förpackningar kopplar samman den fysiska och digitala världen

Under AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam, gav Fotini Delgado, vd för amerikanska Laava, sin och företagets syn på hur uppkopplade förpackningar förändrar förhållandet mellan varumärken och konsumenter. "Connected packaging” är mycket mer än bara en informationsbärare; det är en kraftfull digital plattform som sammanför data och förtroende, betonade Delgado.
Lavaa, Smart Packaging VM