Framgångar för Metsä Board i Pro Carton ECMA Awards

PUBLICERAD: 21 september 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Glada representanter från Metsä Board med segerdiplom. Fr.v. Peter Karell|Mika Paljakka och Maarten Florizoone.|Den här förpackningen för kaffekapslar från Amanns Kaffeee|tillverkad i Metsä Boards kartongkvalitet Carta Elega

Det gick bra för finska kartongproducenten Metsä Board i årets upplaga av Pro Carton ECMA Awards. Inte mindre än tre vinnande förpackningar var tillverkade i kartong från bolaget.
En av de vinnande förpackningarna var den som tog hem den eftersökta titeln ”Carton of the Year” och som vi tidigare skrivit om, nämligen e-cigarettsförpackningen My. Von Erl, tillverkad av svenska ÅR Packaging Group. (läs HÄR).

De övriga vinnande förpackningarna med Metsä Board-kartong fanns i kategorierna ”Food” och ”Beauty & Cosmetics”.

Den vinnande livsmedelsförpackningen var en förpackning för kaffekapslar från Amanns Kaffeee, tillverkad av Rattpack Group och med Metsä Boards kartongkvalitet Carta Elega.

Segern i ”Beauty & Cosmetics”-kategorin gick till en serie förpackningar för ögonprodukter från Kosan Kozmetik. Kartongen var Carta Solida från Metsä Board och förpackningarna har tillverkats av tyska Printpark.

”Fördelarna med våra kartongprodukter fortsätter att uppskattas på många marknader, där de används på många innovativa sätt för att stå ut på butikshyllorna och ge funktionalitet till förpackningarna”, säger Mika Paljakka, VP Sales EMEA, Metsä Board. 

I år firade Pro Carton ECMA Awards sitt 20-års jubileum. Tävlingen har under den tiden blivit det mest prestigefyllda europeiska priset för kartongförpackningar. Juryn bedömer varje förpacknings design, användbarhet, varumärkeskommunikation och den viktiga roll som kartong har som ett miljömässigt hållbart förpackningsmaterial. Till årets upplaga av  Pro Carton ECMA Awards hade ett rekordstort antal bidrag lämnats in.

Prisgalan hölls den 15 september in Antibes/Juan-les-Pins I Frankrike

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se