Fotoliknande tryck och innovativa former hos prisade aerosolburkar

PUBLICERAD: 8 november 2018
UPPDATERAD: 25 januari

De vinnande aerosolburkarna i Aerobals tävling World Aluminium Aerosol Can Award 2018.

Den internationella aerosolburksorganisationen Aerobal har utsett vinnarna i sin årliga tävling World Aluminium Aerosol Can Award 2018.

Aerobals tävling är högt ansedd världen över och ses som en måttstock på trender, idéer och innovativt tänkande inom aerosolområdet. Tävlingen är indelad i två kategorier: aerosolförpackningar, som redan finns ute på marknaden och prototyper, som ännu inte förverkligats kommersiellt.

Segrare i klassen ”Redan på marknaden” blev aerosolburken med Nivea Body Mousse från tyska varumärkesägaren Beiersdorf. Burken, som har en tilltalande och greppvänlig form, fick klart flest röster av den nio man starka domarjuryn. Burken är tillverkad av tyska företaget Tubex.

I prototyp-kategorin gick segern till Eyeris Fox Can, framtagen av globala burkspecialisten Balls brittiska bolag. Den speciella Eyeris-tekniken öppnar helt nya möjligheter för avancerad grafisk design av aerosolburkar i aluminium. Tekniken gör att man kan förse burkarna med fotorealistiska bilder och element på ett sätt som aldrig tidigare varit möjligt. Komplexa bilder som hud, päls, växter, blommor, djur, människoansikten, mm., mm., kan återges med en häpnadsväckande exakthet och kvalitet.

Den digitala Eyeris-tekniken utvecklades ursprungligen för Balls dryckesburekar i aluminium, men därefter har tekniken förfinats och anpssats så att den nu även kan användas för grafisk dekoration av aerosolburkar i aluminium. Med sin patenterade process kan Eyeris-tekniken ge bilder med upplösningar upp till 200 dpi, vilket ska jämföras med 133 dpi i konventionella tryckprocesser. Eyeris-tekniken gör det också möjligt att trycka med upp till nio färger.

 

 

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX