”Fortsatt tufft affärsklimat väntar inom dryckesburkar”

PUBLICERAD: 28 april 2015
UPPDATERAD: 25 januari

“Ett resultat enligt våra planer”|säger Rexams VD Graham Chipchase.

”Vårt övergripande resultat hittills i år har varit i linje med våra planer. Volymtillväxten har varit stark i Europa med god tillväxt inom energidrycker. Läskmarknaden i Nordamerika är utmanande men med tillväxt inom specialvolymer. Vi förväntar oss ett tufft affärsklimat under 2015, men fokuserar på stram kostnadskontroll och på de delar av vår verksamhet, som vi vet att vi kan bemästra”, säger brittiske dryckesburkstillverkarens Rexams VD Graham Chipchase i en kommentar till resultatet för årets första kvartal.

På global basis ökade Rexams dryckesburksvolymer med fem procent under årets första kvartal.

I rapporten konstateras att dryckesburksvolymerna i Europa drivs av en stark ökning inom energidrycker, främst på marknaderna i Ryssland, Storbritannien, Tyskland och Italien.
I Nordamerika minskade förbrukningen av dryckesburkar i standardvolymer, medan specialvolymer ökade, tack vare ökad konsumtion av energidrycker.
Den sydamerikanska förbrukningen började året starkt, men sjönk som förväntat mot slutet av kvartalet. Även på den sydamerikanska marknaden minskar efterfrågan på standardburkar, medan specialburkar ökar.

Rexam konstaterar också att det tidigare höga priset på aluminium har gått ner kraftigt, vilket för Rexams del innebär att den beräknade merkostnaden på råvarusidan på 30 miljoner pund (knappt 400 miljoner kronor) för helåret 2015 nu beräknas stanna vid en merkostnad på 10 – 15 miljoner pund.

När det gäller det tidigare aviserade budet från konkurrenten Ball Corporation att förvärva Rexam, konstateras i kvartalsrapporten att de båda företagen har nått en principöverenskommelse, men att Balls bud på Rexam kräver godkännande av Balls aktieägare och att detta kommer att kunna ske först i samband med Balls planerade bolagsstämma den 19 augusti i år.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top