”Fortsatt tufft affärsklimat väntar inom dryckesburkar”

PUBLICERAD: 28 april 2015
UPPDATERAD: 25 januari

“Ett resultat enligt våra planer”|säger Rexams VD Graham Chipchase.

”Vårt övergripande resultat hittills i år har varit i linje med våra planer. Volymtillväxten har varit stark i Europa med god tillväxt inom energidrycker. Läskmarknaden i Nordamerika är utmanande men med tillväxt inom specialvolymer. Vi förväntar oss ett tufft affärsklimat under 2015, men fokuserar på stram kostnadskontroll och på de delar av vår verksamhet, som vi vet att vi kan bemästra”, säger brittiske dryckesburkstillverkarens Rexams VD Graham Chipchase i en kommentar till resultatet för årets första kvartal.

På global basis ökade Rexams dryckesburksvolymer med fem procent under årets första kvartal.

I rapporten konstateras att dryckesburksvolymerna i Europa drivs av en stark ökning inom energidrycker, främst på marknaderna i Ryssland, Storbritannien, Tyskland och Italien.
I Nordamerika minskade förbrukningen av dryckesburkar i standardvolymer, medan specialvolymer ökade, tack vare ökad konsumtion av energidrycker.
Den sydamerikanska förbrukningen började året starkt, men sjönk som förväntat mot slutet av kvartalet. Även på den sydamerikanska marknaden minskar efterfrågan på standardburkar, medan specialburkar ökar.

Rexam konstaterar också att det tidigare höga priset på aluminium har gått ner kraftigt, vilket för Rexams del innebär att den beräknade merkostnaden på råvarusidan på 30 miljoner pund (knappt 400 miljoner kronor) för helåret 2015 nu beräknas stanna vid en merkostnad på 10 – 15 miljoner pund.

När det gäller det tidigare aviserade budet från konkurrenten Ball Corporation att förvärva Rexam, konstateras i kvartalsrapporten att de båda företagen har nått en principöverenskommelse, men att Balls bud på Rexam kräver godkännande av Balls aktieägare och att detta kommer att kunna ske först i samband med Balls planerade bolagsstämma den 19 augusti i år.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx