Försiktig framtidsoptimism nu när baksmällan är över...

PUBLICERAD: 20 februari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

”Handlarnas framtidstro vänder uppåt

De svenska handlarnas framtidstro vände uppåt i februari, efter januaris ”julhandelsbaksmälla”. Men fortfarande ser en majoritet av de handlarna negativt på framtiden. Det framgår av februari månads Handelsbarometer, som nu publicerats av Svensk Handel.

I januari publicerade Svensk Handel en Handelsbarometer, som var starkt pessimistisk. Efter 2016 års julhandel hade en januaribaksmälla uppenbarat sig och den drabbade framförallt dagligvaruhandeln, där framtidstron sjönk kraftigt. 

”Julhandelns optimism har byts mot osäkerhet inför det nya året och framtidsindikatorn dyker. Det är ett bekymmersamt läge”, kommenterade Svensk Handels chefekonom Jonas Arnberg januari månads Handelsbarometer.

Men i den nu publicerade Handelsbarometern för februari månad, tycks den negativa trenden ha vänt och en viss försiktig optimism finns hos handlarna. Det är framförallt handlarnas förväntningar på försäljningsutvecklingen som ökar. Utsikterna för lönsamhet och antal anställda är däremot kvar på minus. Dessutom är sällanköpshandlarna mer pessimistiska än dagligvaruhandlarna.

”Handlarna är förhoppningsfulla inför försäljningens utveckling, men när det kommer till lönsamhet och anställningar är det fortsatt fler handlare som är negativa”, säger Jonas Arnberg.

Av Handelsbarometern framgår också att handlarna är mer optimistiska, när det kommer till den egna butiken än för branschen som helhet.

I månadens Handelsbarometer fick handlarna också svara på hur de bedömer e-handelns utveckling de kommande åren. En majoritet av handlarna tror att e-handeln år 2025 kommer att utgöra minst 20 procent av försäljningen inom den bransch, där de verkar.

Det påverkar handelns kompetensbehov och lite drygt varannan sällanköpsvaruhandlare anser att digitaliseringen ställer nya krav på den personal, som de rekryterar.

”Det digitala skiftet förändrar förutsättningarna för handeln och ställer krav på ny typ av kompetens. För handeln är det viktigt att det finns utbildningar, som kan svara mot det nya behovet”, säger Jonas Arnberg.

 

 

Senaste nytt

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx

Mondelez förpackningar kan nu skannas via Bower-appen

Mondelez Norden har inlett ett samarbete med Bower som gör det möjligt för konsumenterna att skanna deras förpackningar innan de källsorteras.
-bower

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX