Förpackningskoncernen Bemis tvingas att dra åt svångremmen

PUBLICERAD: 7 november 2017
UPPDATERAD: 25 januari

”Vi har insett att vår affärsmodell kräver förbättring och förändring”|erkänner Bemis VD och koncernchef William F Austen. (Bild Bemis)

Globala förpackningskoncernen Bemis Company Inc., med huvudsäte i Neenah, Wisconsin, USA, har hamnat i ett ekonomiskt krisläge och tvingas nu att dra åt svångremmen. Bolaget meddelar att man ska spara in minst 65 miljoner dollar (drygt en halv miljard kronor) genom att stänga fyra fabriker och säga upp 500 anställda. Bemis ska också reorganisera sin administration och utveckla sitt produktutbud.

Merparten av uppsägningarna kommer att beröra Bemis-personal i USA och Latinamerika, vilka arbetar inom företagets administration, enligt Bemis VD och koncernchef William F Austen.

Vilka fyra anläggningar, som kommer att stängas ner, har inte offentliggjorts, men enligt företagets ekonomidirektör Mike Clauer, kommer produktionen vid dessa fabriker att överföras till andra Bemis-enheter.

I ”svångremsplanen” ingår också att Bemis ska dra ner på på kostnader för resor, varutransporter, externa lagerkostnader, mm.

Vidare ska Bemis långsiktigt se över och utveckla sin produktmix och även rikta in sig på nya marknadssegment.

”Vi har insett att vår affärsmodell kräver förbättring och förändring. Vår bas är konsumentförpackningar, som produceras i stora volymer, och den ska vi inte ändra på. Men marknadens preferenser håller på att förändras och det gör att vi i framtiden även måste anpassa delar av vårt produktutbud till små och medelstora kunder och även till fler icke-livsmedelsapplikationer”, säger William Austen. 

————————————————————-
Bemis Company Inc. är ett av USA:s mest anrika förpackningsföretag. Bolaget grundades redan 1858 och har sedan dess växt till en jättekoncern, som i dag sysselsätter 17.000 anställda i 60 anläggningar runt om i världen och har en årsomsättning på cirka 5 miljarder dollar (drygt 32 miljarder kronor).
Bemis levererar olika typer av förpackningar och självhäftande etikettmaterial till ledande globala aktörer inom livsmedel, konsumentsprodukter, hälsovård, etc.
Divisionen Bemis Europe har sitt huvudkontor i Belgien och har fyra tillverkningsanläggningar i Storbritannien (2), Belgien och Finland. Dessutom har Bemis Europe försäljningskontor i ett flertal europeiska länder, inklusive Danmark, Norge och Sverige.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se