Förpackningsdesignen styrs av konsumenttrender och ny teknik

PUBLICERAD: 16 augusti 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Framsidan på Smithers Piras marknadsanalys av utvecklingen inom förpackningsdesign fram till år 2026.

Konsumenttrender och ny teknologi kommer att vara drivande faktorer, när det gäller utvecklingen av förpackningsdesign under de kommande tio åren. Det framgår av rapporten ”The Future of Packaging Design: Long-Term Strategic Forecasts to 2026”, som nu getts ut av marknadsanalysföretaget Smithers Pira.

Aktiva och intelligenta förpackningar, nanoteknologi, tryckt elektronik och uthålliga förpackningslösningar kommer att vara avgörande för hur förpackningar designas och utformas under nästa decennium, enligt rapporten. Andra faktorer som kommer att påverka designutvecklingen är behovet av anpassade förpackningar, krav på lyxigare förpackningar samt stark påverkan från hur barn och ungdomar vill att förpackningar ska se ut och fungera.

Vissa av dessa designfaktorer och tekniker används redan vid förpackningsutformning och –tillverkning, men deras betydelse kommer att öka under de närmaste tio år och de blir de viktigaste drivkrafterna för den globala förpackningsdesignen, spår Smithers Pira i rapporten.

Rapporten redovisar också hur olika förpackningsmaterial och förpackningstyper kommer att utvecklas på olika marknader, liksom förmodad förpackningsutveckling inom olika produktområden som livsmedel, drycker, kosmetika, läkemedel och hälsovård, m fl.

Bioplast, digitaltryck, antimikrobiell teknik, integrerade intelligenta indikatorer är faktorer som styr den kommande förpackningsdesignen, konstaterar Smiters Pira i rapporten, som också slår fast att konsumentfaktorer som fler singelhushåll, ökat intresse för såväl hälsa och välbefinnande samt önskan om nostalgiska och hanverksmässiga lösningar kommer att påverka hur designers utformar våra förpackningar.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx