Konsumenttrender och ny teknologi kommer att vara drivande faktorer, när det gäller utvecklingen av förpackningsdesign under de kommande tio åren. Det framgår av rapporten ”The Future of Packaging Design: Long-Term Strategic Forecasts to 2026”, som nu getts ut av marknadsanalysföretaget Smithers Pira.
Aktiva och intelligenta förpackningar, nanoteknologi, tryckt elektronik och uthålliga förpackningslösningar kommer att vara avgörande för hur förpackningar designas och utformas under nästa decennium, enligt rapporten. Andra faktorer som kommer att påverka designutvecklingen är behovet av anpassade förpackningar, krav på lyxigare förpackningar samt stark påverkan från hur barn och ungdomar vill att förpackningar ska se ut och fungera.
Vissa av dessa designfaktorer och tekniker används redan vid förpackningsutformning och –tillverkning, men deras betydelse kommer att öka under de närmaste tio år och de blir de viktigaste drivkrafterna för den globala förpackningsdesignen, spår Smithers Pira i rapporten.
Rapporten redovisar också hur olika förpackningsmaterial och förpackningstyper kommer att utvecklas på olika marknader, liksom förmodad förpackningsutveckling inom olika produktområden som livsmedel, drycker, kosmetika, läkemedel och hälsovård, m fl.
Bioplast, digitaltryck, antimikrobiell teknik, integrerade intelligenta indikatorer är faktorer som styr den kommande förpackningsdesignen, konstaterar Smiters Pira i rapporten, som också slår fast att konsumentfaktorer som fler singelhushåll, ökat intresse för såväl hälsa och välbefinnande samt önskan om nostalgiska och hanverksmässiga lösningar kommer att påverka hur designers utformar våra förpackningar.