Förpackningsdesignen styrs av konsumenttrender och ny teknik

PUBLICERAD: 16 augusti 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Framsidan på Smithers Piras marknadsanalys av utvecklingen inom förpackningsdesign fram till år 2026.

Konsumenttrender och ny teknologi kommer att vara drivande faktorer, när det gäller utvecklingen av förpackningsdesign under de kommande tio åren. Det framgår av rapporten ”The Future of Packaging Design: Long-Term Strategic Forecasts to 2026”, som nu getts ut av marknadsanalysföretaget Smithers Pira.

Aktiva och intelligenta förpackningar, nanoteknologi, tryckt elektronik och uthålliga förpackningslösningar kommer att vara avgörande för hur förpackningar designas och utformas under nästa decennium, enligt rapporten. Andra faktorer som kommer att påverka designutvecklingen är behovet av anpassade förpackningar, krav på lyxigare förpackningar samt stark påverkan från hur barn och ungdomar vill att förpackningar ska se ut och fungera.

Vissa av dessa designfaktorer och tekniker används redan vid förpackningsutformning och –tillverkning, men deras betydelse kommer att öka under de närmaste tio år och de blir de viktigaste drivkrafterna för den globala förpackningsdesignen, spår Smithers Pira i rapporten.

Rapporten redovisar också hur olika förpackningsmaterial och förpackningstyper kommer att utvecklas på olika marknader, liksom förmodad förpackningsutveckling inom olika produktområden som livsmedel, drycker, kosmetika, läkemedel och hälsovård, m fl.

Bioplast, digitaltryck, antimikrobiell teknik, integrerade intelligenta indikatorer är faktorer som styr den kommande förpackningsdesignen, konstaterar Smiters Pira i rapporten, som också slår fast att konsumentfaktorer som fler singelhushåll, ökat intresse för såväl hälsa och välbefinnande samt önskan om nostalgiska och hanverksmässiga lösningar kommer att påverka hur designers utformar våra förpackningar.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432