Förpackning för italiensk glass vann den tyska PIDA-tävlingen

PUBLICERAD: 24 juni 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Högsta utmärkelsen – PIDA Gold Award – gick till den här annorlunda glassförpackningen. (Bild PIDA)

Den tyska upplagan av BillerudKorsnäs internationella förpackningsdesigntävling PIDA är avgjord och guldpriset gick till en annorlunda glassförpackning.

Kreatör bakom förpackningen ”Krystal Kream” är designstudenten Hagen Neugebauer från ”Hochschule der Medien” i Stuttgart. Förutom den förnämsta utmärkelsen ”PIDA Gold Award” vann Hagen och hans glassförpackning även kategorin ”Highest level of Innovation”.

Den vinnande förpackningen är designad för en speciell vegansk glass från Italien och den imponerade på juryn med sin innovativa idé och annorlunda konstruktion. Vinnarförpackningen var enligt juryn ett perfekt exempel på hur en designtolkning av årets PIDA-motto: ”Awaken the Senses” skulle kunna se ut.

”Det här är fantastiskt. Jag är överväldigad. Jag trodde inte jag kunde vinna med alla de fantastiska arbeten som mina medtävlare åstadkommit”, sade en lycklig Hagen Neugebauer, när han fick veta att han vunnit guldutmärkelsen.

I övriga kategorier gick priset för ”Highest Level of User Friendliness Award” till Nadine Voll och Judith Kellermann, också från Hochschule der Medien, Stuttgart för bidraget ”hey Ocean!”, som är en förpackning för ”badbomber”.

Även segraren i kategorin ”Highest Level of Sustainability Award” kommer från Hochschule der Medien i Stuttgart – hon heter Vanessa Hoffer och hon vann kategorin med sin förpackning ”Miss Fortune”, som är en kartongförpackning för återanvändbara rakhyvlar.

”Jurymedlemmarna var imponerade av de tankeväckande och spännande koncepten, som de deltagande designteamen presenterade. Alla deltagare bör vara stolta över det arbete som utförts under extraordinära omständigheter”, säger Helmut Sieber, juryns ordförande för PIDA Germany.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker