Förpackning för italiensk glass vann den tyska PIDA-tävlingen

PUBLICERAD: 24 juni 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Högsta utmärkelsen – PIDA Gold Award – gick till den här annorlunda glassförpackningen. (Bild PIDA)

Den tyska upplagan av BillerudKorsnäs internationella förpackningsdesigntävling PIDA är avgjord och guldpriset gick till en annorlunda glassförpackning.

Kreatör bakom förpackningen ”Krystal Kream” är designstudenten Hagen Neugebauer från ”Hochschule der Medien” i Stuttgart. Förutom den förnämsta utmärkelsen ”PIDA Gold Award” vann Hagen och hans glassförpackning även kategorin ”Highest level of Innovation”.

Den vinnande förpackningen är designad för en speciell vegansk glass från Italien och den imponerade på juryn med sin innovativa idé och annorlunda konstruktion. Vinnarförpackningen var enligt juryn ett perfekt exempel på hur en designtolkning av årets PIDA-motto: ”Awaken the Senses” skulle kunna se ut.

”Det här är fantastiskt. Jag är överväldigad. Jag trodde inte jag kunde vinna med alla de fantastiska arbeten som mina medtävlare åstadkommit”, sade en lycklig Hagen Neugebauer, när han fick veta att han vunnit guldutmärkelsen.

I övriga kategorier gick priset för ”Highest Level of User Friendliness Award” till Nadine Voll och Judith Kellermann, också från Hochschule der Medien, Stuttgart för bidraget ”hey Ocean!”, som är en förpackning för ”badbomber”.

Även segraren i kategorin ”Highest Level of Sustainability Award” kommer från Hochschule der Medien i Stuttgart – hon heter Vanessa Hoffer och hon vann kategorin med sin förpackning ”Miss Fortune”, som är en kartongförpackning för återanvändbara rakhyvlar.

”Jurymedlemmarna var imponerade av de tankeväckande och spännande koncepten, som de deltagande designteamen presenterade. Alla deltagare bör vara stolta över det arbete som utförts under extraordinära omständigheter”, säger Helmut Sieber, juryns ordförande för PIDA Germany.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax