Företagsköp i Thailand ökar Dunis tillväxt i Sydostasien

PUBLICERAD: 8 augusti 2016
UPPDATERAD: 25 januari

”Förvärvet av Terinex är ett viktigt steg i ambitionen om hög tillväxt i Sydostasien”

Duni har tecknat avtal om förvärv av totalt 60 procent av aktierna i Terinex Siam Co. Ltd., en ledande tillverkare och leverantör av engångsprodukter för mat. Terinex Siam, med bas i Thailand, riktar sig mot professionella kunder i Sydostasien. Förvärvet planeras vara genomfört i mitten av augusti.
Duni skriver i ett pressmeddelande att man förvärvar 49 procent av aktierna direkt och 11 procent av aktierna indirekt via ett samarbetsbolag i Thailand.

Terinex Siam har cirka 100 anställda och ligger i utkanten av Bangkok. Nyckelmarknaderna i Sydostasien är främst Thailand, Singapore och Australien. Sortimentet omfattar servetter och engångsförpackningar för mat, inklusive aluminiumfolie och koppunderlägg.

Terinex Siam omsätter cirka 350 miljoner bath (ca 85 miljoner kronor) och har en rörelsemarginal på cirka 20 procent. Duni skriver att förvärvet kommer att bidra positivt till affärsområde New Markets lönsamhet.

”Förvärvet av Terinex är ett viktigt steg i ambitionen om hög tillväxt i Sydostasien. Att kombinera Dunis premiumerbjudande med Terinex och dess produktionsplattform skapar goda förutsättningar för ökade marknadsandelar. Det är därför mycket glädjande att vi nu enats med grundarfamiljerna om att gemensamt utveckla verksamheten”, säger Thomas Gustafsson, VD och koncernchef på Duni.

——————————————–
Duni är en ledande leverantör av innovativa dukningskoncept och förpackningslösningar. Bolaget finns på över 40 marknader och är marknadsledande i Central- och Nordeuropa.
Duni har ca 2.100 anställda i 18 länder. Huvudkontoret finns i Malmö och man har tillverkningsenheter i Sverige, Tyskland och Polen.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432