Flint Group Packaging höjer priserna på alla sina produkter

PUBLICERAD: 9 februari 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Divisionen Packaging inom tryckfärgs- och tryckpresskoncernen Flint Group aviserar prishöjningar på alla förpackningsrelaterade produkter, däribland tryckfärger för förpackningstryck. (Bild senivpetro/Freepik)

Flint Group Packaging, som ingår i Luxemburg-baserade färg- och tryckpresskoncernen Flint Group, aviserar att man kommer att höja priserna på alla förpackningsrelaterade produkter, som säljs inom affärsområdena Flexible Packaging, Paper & Board och Narrow Web.

”Motvilligt tvingas vi höja våra priser”, säger Doug Aldred. (Bild Flint Group)

Flint Group Packaging skriver i ett pressmeddelande att trots de försämrade marknadsförhållandena under 2021 (till stor del orsakade av negativa effekter av Corona-pandemin. Red:s anm.) har Flint-koncernen under lång tid fortsatt att klara av de stora kostnadsökningarna för råmaterial, energi, frakt, transportförpackningar, etc. utan att behöva höja sina priser för kunderna. Men kostnaderna fortsätter att eskalera för de nämnda kategorierna och ingen lättnad syns inom överskådlig framtid.

”Försörjningstryggheten är vår främsta prioritet. Tack vare vårt omfattande globala nätverk och effektivitetsprogram kan vi minska en betydande del av ökade kostnads- och leveransrisker. Men vi fortsätter att bevittna ett åtstramande utbud och exponentiella kostnadsökningar. Trots att vi har implementerat ett omfattande utbud av effektivitetsprogram för att mildra dessa villkor är vi nu motvilligt tvungna att höja våra priser”, säger Doug Aldred, affärschef inom Flint Group Packaging.

Prishöjningarna, som inte närmare specificerats, är generellt beräknade att träda i kraft under första kvartalet 2022.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx