Flextrus köper Mediaköket

PUBLICERAD: 26 oktober 2016
UPPDATERAD: 25 januari
Förpackningar i ÅR Packagings monter på Empack

AR Packaging fortsätter sin utveckling i linje med dess strategi. En del av denna är att vara i framkant vad gäller nyutveckling inom teknologi och innovativa förpackningslösningar. Flextrus Group AB, som ingår i ÅR Packaging, har därför ingått avtal om att bli majoritetsägare i det svenska digital tryck- och mediaföretaget Mediaköket Grafiska AB. De bägge företagen etablerade ett samarbete i början av sommaren och det här är förmodligen ett naturligt nästa steg.

Som marknadsledare inom barriärförpackningar ser ÅR Packaging och Flextrus förvärvet som ett viktigt steg för att möta nya behov från både större och mindre kunder vilka efterfrågar snabb speed-to-market och personifierade förpackningar. Digitaltryckning är ett viktigt komplement till företagets breda erbjudande som inkluderar flexotryckning och barriärmaterialkunnande.

“Vi är mycket glada över att välkomna Mediaköket till Flextrus och ÅR Packaging. De har omfattande expertis inom ett område som vi är övertygade kommer att tillföra ytterligare en dimension till oss och ÅR Packaging”, säger Maud Rahm, VD för Flextrus. “Vi anser att framgång inte bara handlar om att köpa digitaltryckskapacitet, men är mycket mer kopplat till att ha en djup förståelse och kunnande i hur man kan använda digitalteknologin och omsätta det till nytta för våra kunder. Mediaköket bidrar med denna kompetens och kan ge full service inom detta område.”

Mediaköket är en expert med lång erfarenhet inom digitaltryck och -service såsom print management, grafisk produktion och skräddarsydda webblösningar. Partnerskap mellan Flextrus och företaget kommunicerades i juni i år och utvidgas nu till en investering av Flextrus som möjliggör ytterligare affärsmöjligheter för hela ÅR Packaging, där Flextrus ingår.

“Jag är mycket nöjd med att integrera Mediaköket i vår koncern och är övertygad om att de tillför fördelar till de marknader vi agerar på och till våra kunder, vilket är en del av vår strategi att erbjuda full service”, säger Harald Schulz, VD för ÅR Packaging. “Den nya teknologin kan användas för ett brett spektrum av material, applikationer och marknadssegment. Mediaköket utgör en viktig plattform för den fortsatta utvecklingen av vårt digitala erbjudande och stärker vårt teknologiska avtryck i linje med vår fastlagda strategi.”

Mats Winde, ägare av Mediaköket säger; “Mediaköket har utvecklats till ett företag med omfattande digitalt kunnande och vill nu ta nästa steg. Flextrus and ÅR Packagings breda marknadskännedom och stora produktportfölj gör dem till en utmärkt ny ägare som vi kan utforska ökade affärsmöjligheter in digitaltryck tillsammans med”.

 

 

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX