Alltfler varumärkesägare ansluter sig nu till det unika svenska app-baserade pantsystemet PantaPå, som gör det möjligt att panta förpackningar vid helt vanliga återvinningsstationer. Senast i raden att ansluta sina produkter till pantlösningen är välkända Orkla-varumärket Grumme och den digitala hudvårdskliniken Skincity.
PantaPå, som från början hette PantaPåsen, grundades av innovatören och entreprenören Suwar Mert, som tillsammans med sin syster Berfin Mert driver företaget.
”Bakgrunden till idén är att pant är ett enormt verkningsfullt sätt att öka återvinningen på. Medan mindre än 20 procent av alla plastförpackningar kommer till återvinningen i Sverige, så återvinns mer än 80 procent av de pantbara förpackningar. Så varför inte sätta ett pantvärde på allt?”, förklarar Suwar Mert.
År 2019 tog verksamheten för PantaPå verklig fart, då flera globala storföretag inom snabbrörliga konsumtionsvaror (FMCG) ställde sig bakom initiativet. Bland FMCG-jättarna märks aktörer som Fazer, P&G, Unilever, Mondelēz , Orkla, m fl.
2019 var också året då PantaPå vann Carnegies och Svenska Dagbladets tävling ”Framtidens entreprenör 2019”. PantaPå har också toppat listan för appar hos såväl App Store som Google Play.
Framgångarna för PantaPå innebär att alltfler produkter i butikshyllorna nu blir märkta med PantaPå-loggan, som symboliserar att produkterna går att panta med PantaPå-appen vid helt vanliga återvinningsstationer runt om i hela landet. Konsumenter kan till och med lägga till sina egna återvinningsstationer i appen och panta produkterna vid t.ex. ett miljörum intill flerbostadshus eller i flerfackskärl vid villor.
Enligt PantaPå har hittills över 100.000 konsumenter registrerat sig i appen och antalet sägs växa med mellan 500 och 1.000 nya användare om dagen. Förutom i Sverige är systemet idag även verksamt i USA.
PantaPå skriver att hanteringen för konsumenterna är mycket enkel. Man sluter sig genom att ladda hem PantaPå-appen (via App Store eller Google Play) och letar sedan reda på närmaste återvinningsstation på en karta eller lägger till en egen station. För att panta tar man med förpackningar med PantaPå-loggan till återvinningen, skannar streckkoden på förpackningen och lägger förpackningen i återvinningskärlet. Samtidigt hamnar pantvärdet i form av kuponger eller pengar direkt på anslutet konto i mobilen.
Bland varumärken, vars förpackningar går att panta via PantaPå, märks YES, Via, Neutral, Seventh Generation, Skogaholm, Björn Axén, Apoteket AB, Capao (säljs i USA) med flera.
Nyligen anslutna är Orklas produkter under varumärket Grumme samt förpackningar från digitala hudvårdskliniken Skincity.
”Vi arbetar för att kunna få ett cirkulärt kretslopp för alla våra förpackningar. Därför gläds Orkla åt samarbetet med PantaPå, eftersom det både ger konsumenter incitament att återvinna mer, samtidigt som det underlättar för oss som ett stort dagligvaruföretag att få till ett bättre kretslopp för våra plastförpackningar”, säger Sofie Ek, kommunikationschef på Orkla Sverige.
”Med hjälp av PantaPå kan vi på ett väldigt smart, innovativt och smidigt vis sätta ett värde på våra förpackningar, något som bidrar till ökad återvinning och minskar mängden plast som bränns upp eller hamnar i naturen”, säger Stefan Fragner, CEO Skincity.