Facebook-skämt blev allvar: Nu är Delicato-asken här!

PUBLICERAD: 5 oktober 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Så här ser den ut – den skämtsamma Delicatoasken som nu blivit verklighet och utmanar klassiska chokladaskar som Aladdin

För knappt ett år sedan postade kak- och konfektföretaget Delicato på sina sociala medier en påhittad konfektask som en humoristisk ”blinkning” till de klassiska chokladaskarna Aladdin, Paradis, m fl. Den fiktiva ”Delicatoasken”, fylld av klassiska bakverk, presenterades med den skämtsamma devisen ”En tradition sedan aldrig”.
Men vad företaget kanske inte hade väntat sig var den massiva uppskattning från följarna, som blev reaktionen!
Och nu har Facebook- och Twitter-skämtet blivit allvar – Delicato har nu skapat en konfektask, fylld med blandade konditoribitar, förminskade till ”pralinstorlek” och doppade i kakaoöverdrag. Bland urvalet finns förstås Delicato-klassiker som chokladbollen och punschrullen, den senare även känd som ”dammsugaren”, men även helt nya konfektbitar.

”Vi lade ut bilden i december förra året, tillsammans med reklambyrån DDB. Det var som så många andra av våra inlägg en skojig grej, men den fick jättefin respons – så då började vi resan för att göra asken till verklighet”, berättar Sofia Brandberg, marknadschef för Delicato Bakverk.

Delicatoasken innehåller 30 bitar, i två lager, och finns i utvalda butiker i begränsad upplaga från och med vecka 40. Om responsen från konsumenterna blir lika positiv som på den påhittade asken, så kommer Delicato att producera fler konfektaskar.

”När vi lade ut den skämtsamma bilden på en påhittade Delicatoask skrev vi ju ´En tradition sedan aldrig´, men det har vi ju fått ändra på, så nu står det ´En tradition sedan nu´”, säger Sofia Brandberg.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish

Nationell insamlingskris av plastförpackningar enligt Svensk Plaståtervinning

Vi har en allvarlig, nationell insamlingskris av plastförpackningar i Sverige säger Mattias Philipsson, vd på Svensk Plaståtervinning i ett pressmeddelande.
Foto: Peter Holgersson AB

Mondi och traceless lanserar en biobaserad coating som drastiskt minskar CO2

Mondi och det tyska företaget traceless har etablerat ett partnerskap för utveckling av biobaserade coatings. Nu är den första produkten klar. Den sägs minska CO2-utsläppen med 95 procent.
MNDPR291a