Extrudrar med lägre energiförbrukning

PUBLICERAD: 4 juli 2013
UPPDATERAD: 24 januari

 K2013 förhandsinformation

Battenfeld_Multi-Touch low

Battenfeld Multitouch ger energisnål nedkylning
och  bättre produktkvalitet

Företaget Battenfeld Cincinnati producerar extrudrar för tillverkning av skivor och andra produkter, t ex pallar. De stora marknaderna är byggindustrin, infrastruktur och förpackningar. Totalt omsätter företaget 200 miljoner euro varav förpackningar svarar för 30 – 40 miljoner euro.

– Kunskap inom skivtillverkning kan överföras mellan våra produktområden. Det viktigaste insatsområdet nu är energibesparingar, säger Henning Stieglitz, chef för förpackningsdivisionen.

Den nya extrudern har 25 % mindre energiförbrukning. Kylning av färdig produkt är viktig med återvinning av värmeenergin. Ett nyutvecklat system, multitouch, har fler valsar vilket ger jämnare kylning och bättre produkt.

– Viktiga marknader för förpackningsområdet är marknaden för livsmedel och vatten i Afrika. Behovet är stort och växer hela tiden, avslutar Henning Stieglitz.

Företaget representeras i Sverige av Battenfeld Sverige AB i Halmstad.

Battenfeld Henning Steiglitz

Henning Stieglitz
Foto: Messe Duesseldorf

 

 

Läs vidare

Svenskt företag väljer Herma

Kryddhuset sätter in en etikettmaskin från Herma i sin produktionslina som ska underlätta att göra snabbare omställningar till olika produktkampanjer.
HERMA_kryddhuset

Ny robotgeneration på K ’

Wemo-Linear-robots

Förhandsinformation inför K'13

K2013-info-low

Plast minskar klimatgaserna

Ertl-low

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax