Ettiketto stärker positionen – köper Jigraf AB i Landskrona

PUBLICERAD: 2 november 2021
UPPDATERAD: 25 januari

”Det är glädjande att kunna välkomna Jigraf till oss”, säger Rikard Ahlin, VD för Ettiketto. (Bild Ettiketto)|”Ettiketto har vuxit kraftigt genom tilläggsförvärv”, säger Nicklas Margård, Volati. (Bild Volati)

Malmö-baserade etikettföretaget Ettiketto stärker sin marknadsposition i Sverige genom köp av Jigraf AB i Landskrona. Ettikettos ägare Volati meddelar att man tecknat avtal om att förvärva samtliga aktier i Jigraf och att det blir Ettikettos fjärde tilläggsförvärv på kort tid.

Sedan 2020 har Ettiketto förvärvat Beneli AB i Helsingborg, Märkas AB i Åstorp samt StrongPoints etikettverksamhet i Sverige och Norge.

”Ettiketto har en marknadsledande position i Norden och har ökat sin årliga omsättning från cirka 250 miljoner kronor i juni 2020 till cirka 800 miljoner kronor i september 2021 till följd av de genomförda förvärven, inklusive Jigraf. Ettikettos målsättning är att bli en ledande aktör i norra Europa”, skriver Volati i ett pressmeddelande.

Jigraf AB levererar självhäftande etiketter till både konsumentvaror och industriprodukter. Bolaget jobbar med flexo- och digitaltryck, och använder modern teknik. Jigraf, som har 14 anställda, omsatte 29 miljoner kronor under år 2020.

”Ettiketto har vuxit kraftigt genom tilläggsförvärv”, säger Nicklas Margård, Volati. (Bild Volati)

”Ettiketto är ett bra exempel på våra bolags bevisade förmåga att genomföra förvärv. Ettiketto har vuxit kraftigt genom tilläggsförvärv och till följd av att vi är en trygg och stabil köpare. Vi är väldigt glada över möjligheten att förvärva Jigraf. Förvärvet stärker vårt erbjudande och är i linje med Ettikettos tillväxtstrategi”, säger Nicklas Margård, chef för affärsområdet Industri inom Volati.

”Det är mycket glädjande att kunna välkomna Jigraf till Ettiketto. Det är ett välskött bolag med en bred produktportfölj samt långa och goda kundrelationer. Förvärvet stärker vår produktionskapacitet samt vår marknadsposition i Sverige ytterligare. Samtidigt finns det tydliga synergier, precis som vid våra tidigare förvärv. Vi är övertygade om att vår långsiktighet och förmåga att ta hand om bolagen vi förvärvar kommer att bidra positivt till Jigrafs fortsatta utveckling”, säger Rikard Ahlin, VD för Ettiketto.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se