Ett designförslag från fyra studenter vid yrkeshögskoleutbildningen Förpackningsdesigner vid Brobygrafiska till förpackningen för Nestlés nya produkt ”God Morgon Fiberdryck” blev så lyckat att förpackningen nu finns ute i butikshyllorna!
Det var hösten 2015 som studenterna vid utbildningen fick uppmaningen att ge förslag på en ny förpackningsdesign till Nestlé-produkten. Ett av förslagen – framtaget av av Lisa Pedersen, Katarina Häll, Linnea Djurberg och Sara Knipström – gick verkligen hem hos de förpackningsansvariga på Nestlé och nu finns studenternas förpackning ute i butikerna!
”Vi upplevde en otroligt hög nivå på alla gruppernas presentationer, både när det gäller konsumentinsikter , designförslag och tankar om optimering av logistik. Det har varit en mycket professionell relation och vi vill gärna arbeta med Brobygrafiska igen. Vi har med den nuvarande utformningen fått bra feedback från Nestlé globalt och nu vi väntar ivrigt på svar från konsumenterna”, säger Signe Lilledal, Nordic Brand Manager, Nestlé.
Från Brobygrafiska sida är det en medveten strategi att låta designstudenterna arbeta med reella samarbetsprojekt med existerande varumärkesägare och företag i branschen.
”Vi får genom dessa samarbeten en nära kontakt med branschen och kan därmed hålla rätt riktning och nivå på utbildningen”, säger Mats Olsson, lärare i förpackningsdesign vid Brobygrafiska.