Ett studentförslag som gick hem hos Nestlé!

PUBLICERAD: 21 augusti 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Designförslaget från de fyra studenterna vid Brobygrafiska föll Nestlé i smaken och nu finns förpackningarna ute i handeln.|Förpackningarna finns i två storlekar.

Ett designförslag från fyra studenter vid yrkeshögskoleutbildningen Förpackningsdesigner vid Brobygrafiska till förpackningen för Nestlés nya produkt ”God Morgon Fiberdryck” blev så lyckat att förpackningen nu finns ute i butikshyllorna!
Det var hösten 2015 som studenterna vid utbildningen fick uppmaningen att ge förslag på en ny förpackningsdesign till Nestlé-produkten. Ett av förslagen – framtaget av av Lisa Pedersen, Katarina Häll, Linnea Djurberg och Sara Knipström – gick verkligen hem hos de förpackningsansvariga på Nestlé och nu finns studenternas förpackning ute i butikerna!

”Vi upplevde en otroligt hög nivå på alla gruppernas presentationer, både när det gäller konsumentinsikter , designförslag och tankar om optimering av logistik. Det har varit en mycket professionell relation och vi vill gärna arbeta med Brobygrafiska igen. Vi har med den nuvarande utformningen fått bra feedback från Nestlé globalt och nu vi väntar ivrigt på svar från konsumenterna”, säger Signe Lilledal, Nordic Brand Manager, Nestlé.

Från Brobygrafiska sida är det en medveten strategi att låta designstudenterna arbeta med reella samarbetsprojekt med existerande varumärkesägare och företag i branschen.

”Vi får genom dessa samarbeten en nära kontakt med branschen och kan därmed hålla rätt riktning och nivå på utbildningen”, säger Mats Olsson, lärare i förpackningsdesign vid Brobygrafiska.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Rikard Ahlin slutar som vd på Ettiketto AB

Rikard Ahlin slutar som vd för Ettiketto AB och efterträds av Johanna Herstedt. Rikard fortsätter som vd för Ettiketto Group.
ettikettox

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar