En av tre svenskar vet inte vad ”bäst före” betyder...

PUBLICERAD: 6 augusti 2017
UPPDATERAD: 25 januari

En av tre svenskar kan inte skilja på förpackningsmärkningarna ”bäst före-dag” eller ”sista förbrukningsdag”|enligt en Sifo-undersökning. (Bild KRAV)

En av tre svenskar kan inte skilja på förpackningsmärkningarna ”bäst före”-dag och ”sista förbrukningsdag”, enligt en Sifo-undersökning från företaget Matsmart. Okunskapen innebär att mängder av mat slängs helt i onödan, skriver Matsmart i ett pressmeddelande.

Matsmart lät Sifo fråga 1.000 svenskar om de visste skillnaden mellan märkningarna ”bäst före” och ”sista förbrukningsdag”. Totalt 28 procent svarade nej, medan fem procent svarade vet inte/tveksam.

”Det går utmärkt att äta mat även om bäst före-dagen är nära eller har passerats. Matsmart vill minska matsvinnet genom att öka kunskapen om datummärkning. Matsvinn är ett slöseri av resurser och innebär onödiga utsläpp av växthusgaser”, säger Matsmarts VD Karl Andersson.

Han menar att okunskapen om datummärkningar kan vara en bidragande orsak till matsvinnet i Sverige. Enligt Naturvårdsverket uppkommer 1,3 miljoner ton matavfall i Sverige per år. Ungefär hälften av detta är onödigt matsvinn – det vill säga mat, som hade kunnat ätas, om den behandlats annorlunda.

”Ett paket makaroner, en flaska mineralvatten eller olivolja blir inte dålig bara för att bäst före-datumet närmar sig. Våra kunder gör en insats för miljön, och får dessutom mer pengar över i plånboken. Samtidigt hjälper vi producenter att sälja felmärkta eller utgående varor”, säger Karl Andersson.

Sifo telefonintervjuade 1.000 svenskar den 18–20 april 2017. Frågan som ställdes var:
De flesta färdigförpackade livsmedel ska vara märkta med ”bäst före-dag” alternativt ”sista förbrukningsdag”. Vet du vad skillnaden är mellan ”bäst före-dag” och ”sista förbrukningsdag”?

67 procent svarade: Ja
28 procent svarade: Nej
5 procent svarade: Vet inte, tveksam

Text Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX