Emballator Tectubes får ny VD och gör miljoninvestering i Hjo

PUBLICERAD: 12 februari 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Emballator Textubes tillverkar tuber i plast och aluminium, främst till livsmedels- och kemtekniska produkter. (Bild Emballator Tectubes)|Johan Törner är ny tillförordnad VD för Emballator Tectubes. (Bild Emballator)

Tubtillverkaren Emballator Tectubes, som ingår i Emballator Group, investerar åtta miljoner kronor i automatisering och digitalisering av sina aluminiumlinjer i enheten i Hjo. Samtidigt har Johan Törner, 45 år, utsetts till ny tillförordnad VD för bolaget. Han efterträder Anders Andersson, som slutade som VD i höstas för att ta sig an nya utmaningar.

Johan Törner är ny tillförordnad VD för Emballator Tectubes. (Bild Emballator)

Emballator Tectubes har en lång tradition av att utveckla, designa och producera plast- och aluminiumtuber. Bolaget har fabriker i Hjo och Åstorp och planerar att tillverka cirka 300 miljoner tuber under 2020. Av dessa beräknas 85 miljoner aluminiumtuber tillverkas vid enheten i Hjo.

Anläggningen i Hjo har 10 produktionslinjer för produktion av aluminiumtuber. Mycket av övervakning, justeringar och kontroller sker idag manuellt. Den processen ska nu automatiseras och digitaliseras med hjälp av den nya investeringen. Det innebär bland annat att visionskameror monteras på tryckverken och installation av olika typer av givare, som sköter övervakning av olika delar i processerna.

Emballator Tectubes beräknar att under år 2020 tillverka cirka 85 miljoner tuber vid aluminiumlinjerna i Hjo.

”Vårt mål är att växa som bolag och det medför flera utmaningar. Vi tänker satsa på vårt aluminiumprojekt först och främst för att kunna vara konkurrenskraftiga. Syftet är att ta tillbaka kunder, som vi har tappat till konkurrenter, men även hitta nya kunder och marknader”, säger Johan Törner.

————————————————-
Emballator Group, som ingår i Herenco-koncernen, består av tio företag i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Företagen utvecklar, tillverkar och marknadsför förpackningslösningar inom plast och metall, mm. Gruppen omsätter 1,8 miljarder kronor och har 800 medarbetare.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax