Ecolean fortsätter att expandera på sydkoreanska marknaden

PUBLICERAD: 23 november 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Svenska Ecolean fortsätter att expandera på den sydkoreanska marknaden. Senaste kunden är livsmedelsföretaget Pulmuone, som nu lanserar två näringsrika drycker i Ecoleans lättviktsförpackningar. (Bild Ecolean)|”Vi har täckt in alla huvudkategorier med en mängd olika märken och produkter mindre än ett år efter vår start i Sydkorea”, säger Johnny Sajland. (Bild Ecolean)

Svenska förpackningsbolaget Ecolean, med huvudsäte i Helsingborg, fortsätter sin expansion på den sydkoreanska marknaden och har börjat leverera sina flexibla förpackningar till livsmedelsföretaget Pulmuone.

”Vi har täckt in alla huvudkategorier med en mängd olika märken och produkter mindre än ett år efter vår start i Sydkorea”, säger Johnny Sajland. (Bild Ecolean)

Pulmuone, som förutom på den sydkoreanska marknaden även är verksamma i USA, Kina, Japan, m fl, har lanserat de två dryckesprodukterna Cocoa Classic och Golden Apple, förpackade i Ecoleans flexibla lättviktsförpackningar. Produkterna riktar sig främst till skolbarn och ska tjäna som lättanvända och näringsrika komplement till elevernas skolluncher.

”Vi är naturligtvis mycket nöjda med det faktum att Pulmuone väljer Ecoleans lätta förpackningslösningar som en av nyckelfaktorerna, när de lyfter fram miljömedvetenheten för sina konsumenter och samtidigt gör deras miljöavtryck lättare”, säger Johnny Sajland, Chief Commercial Officer på Ecolean.

Pulmuone är en av flera nya kundlanseringar av Ecolean-förpackningar i Sydkorea och expansionen har skett snabbt efter Ecolean första etablering i Sydkorea, som vi tidigare skrivit om (Läs HÄR)

”Ecolean har kunnat täcka alla huvudkategorier med en mängd olika märken och produkter mindre än ett år efter start i landet”, säger Johnny Sajland.

Tidigare i år fick Ecolean och deras aseptiska förpackningar ett prestigefyllt erkännande av Sydkoreas miljödepartement, som betecknar Ecolean-förpackningarna som enkla att återvinna och ger dem ett högt betyg enligt det nya klassificeringssystem för återvinningsbarhet, som Sydkorea infört. (Läs HÄR)

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se