E-handelspåsar av papper ger halverat utsläpp av koldioxid

PUBLICERAD: 30 mars 2020
UPPDATERAD: 25 januari

e-handelspåsar i papperskvaliteten Xpression E-com halverar koldioxidutsläppet jämfört med påsar av jungfrulig plast. (Bild BillerudKorsnäs)|”Xpression E-com är ett exempel på hur vi tänker utanför boxen”, säger Malin Ljung Eiborn. (Bild BillerudKorsnäs)

En oberoende studie, som utförts av RISE (Research Institutes of Sweden) och som jämfört miljöpåverkan av olika typer av e-handelsförpackningar, visar att papperspåsar halverar koldioxidutsläppen jämfört med plast.

I studien har man bland annat jämfört BillerudKorsnäs papperskvalitet Xpression E-com, som är specialutvecklad för handelspåsar inom detaljhandeln på nätet, med motsvarande e-handelsförpackningar av plast eller återvunnet kartongmaterial.

Enligt studien kan e-handelspåsar tillverkade i Xpression E-com minska fossila utsläpp med 50 procent jämfört med plast och dessutom leda till ett nettoupptag av koldioxid från atmosfären.

”Xpression E-com är ett exempel på hur vi tänker utanför boxen”, säger Malin Ljung Eiborn. (Bild BillerudKorsnäs)

BillerudKorsnäs skriver i ett pressmeddelande att studien är baserad på livscykelanalyser, som beräknar miljöpåverkan från råmaterialtillförsel, produktion, transport och sluthantering. Resultaten visar att en e-handelspåse gjord av oblekt Xpression E-com-papper minskar fossila utsläpp med 50 procent jämfört med nytillverkad plast. Enligt RISE är utfallet stabilt och gäller även vid justering av olika parametrar i känslighetsanalysen, såsom olika materialspecifikationer, geografiska platser och antaganden om sluthantering.

”Xpression E-com är ett exempel på hur vi tänker utanför boxen för att bekämpa klimatförändringarna och minska plastanvändningen”, säger Malin Ljung Eiborn, hållbarhetschef på BillerudKorsnäs.

BillerudKorsnäs skriver vidare att eftersom papperspåsen är återvinningsbar och tillverkad av BillerudKorsnäs produktionsenheter, som nästan är fossilfria, är huvudslutsatsen från studien att denna påsvariant har en stark fördel jämfört med plastpåsar och lådor av återvunnet korrugerat material. När biogena utsläpp inkluderas, visar studien att tusen e-handelspåsar av Xpression E-com tar bort 50 kg koldioxid från atmosfären över livscykeln. Papperet är också mer miljövänligt, när man tar hänsyn till utsläpp till luft, vatten och mark som leder till övergödning.

Vi har tidigare skrivit om Xpression E-com. Läs HÄR.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Johan Nellbeck lämnar Holmen Iggesund i samband med omorganisation

Holmens styrelse har idag beslutat att samla koncernens kartong- och pappersverksamhet i ett nytt samlat affärsområde, Holmen Kartong & Papper. I samband med detta kommer Holmen Iggesunds vd, Johan Nellbeck, att lämna företaget.
igge-johan2-utvaldx

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Nordvalls Etikett ingår partnerskap med utländska producenter

Nordvalls Etikett AB har slutit ett samarbetsavtal med holländska Geostick och franska Stratus Packaging. Bakgrunden till samarbetet är att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.
Vid frågor om bilden, skriv till: christian.andersson@apeloga.se

Majoritet av konsumenter prioriterar inte återanvändbara förpackningar

Det globala konsultföretaget PA Consulting (PA), med basen i Storbritannien, genomförde nyligen en enkät bland fyratusen konsumenter i Storbritannien och USA. Den avslöjade nya insikter om konsumenternas attityder till förpackningar i snabbrestaurangsbranschen.
Reusable cup