E-handelsjätten Amazon går från kartong- till plastförpackningar

PUBLICERAD: 20 mars 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Amazon ska överge sin traditionella utskicksförpackningar av kartong och i stället använda flexibla och lätta förpackningar av plast. (Bild Amazon)

När de flesta förpackningsanvändare alltmer överger plast som förpackningsmaterial, går den globala e-handelsjätten Amazon motsatt väg och har nu beslutat att man ska överge sina traditionella kartongförpackningar och i stället börja använda flexibla lättviktsförpackningar av plast!

Amazon motiverar beslutet med att man uppnår ett antal miljöfördelar som minskad förbrukning av energi och naturresurser under produktionen, minskat koldioxidutsläpp och minskat antal fordon för transporter.

Amazon ska också ersätta sina styva ”kartongkuvert” med mjuka, vadderade kuvert tillverkade i ett papper/polyetenlaminat. (Bild Amazon)

Amazon arbetar för närvarande också på att utveckla ett vadderat kuvert bestående av ett papper/PE-laminat, som ska ersätta de traditionella styva kartongkuverten. De nya kuverten kommer att bli helt återvinningsbara i pappersåtervinningsflöden.

Amazon säger att man genom att kontinuerligt arbeta med och se över sina förpackningsalternativ hittills har kunnat minska sitt globala förpackningsavfall med 20 procent.

I Nordamerika är Amazon den absoluta marknadsledaren inom e-handel. Företaget har i dagsläget 49 procent av den nordamerikanska e-handelsmarknaden och omsatte i fjol imponerande 250 miljarder dollar (ca 2.303 miljarder kronor!). Att Amazon nu beslutar att man ska skippa kartong som generellt förpackningsmaterial och i stället gå över till plastbaserade lösningar kommer att ha en kraftig inverkan på amerikanska producenter och konverterare av förpackningsmaterial.

”Få andra företag har ett sådant inflytande och kan påverka storskaliga förpackningstrender och efterfrågan. Amazons beslut att ersätta sina traditionella utskicksförpackningar i kartong med lätta och flexibla plastförpackningar kommer sannolika att sätta en trend för resten av e-handelsindustrin”, säger Brendan Connell-French från marknads- och undersökningsföretaget Wood Mackenzie Chemicals.

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah