E-handelsjätten Amazon går från kartong- till plastförpackningar

PUBLICERAD: 20 mars 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Amazon ska överge sin traditionella utskicksförpackningar av kartong och i stället använda flexibla och lätta förpackningar av plast. (Bild Amazon)

När de flesta förpackningsanvändare alltmer överger plast som förpackningsmaterial, går den globala e-handelsjätten Amazon motsatt väg och har nu beslutat att man ska överge sina traditionella kartongförpackningar och i stället börja använda flexibla lättviktsförpackningar av plast!

Amazon motiverar beslutet med att man uppnår ett antal miljöfördelar som minskad förbrukning av energi och naturresurser under produktionen, minskat koldioxidutsläpp och minskat antal fordon för transporter.

Amazon ska också ersätta sina styva ”kartongkuvert” med mjuka, vadderade kuvert tillverkade i ett papper/polyetenlaminat. (Bild Amazon)

Amazon arbetar för närvarande också på att utveckla ett vadderat kuvert bestående av ett papper/PE-laminat, som ska ersätta de traditionella styva kartongkuverten. De nya kuverten kommer att bli helt återvinningsbara i pappersåtervinningsflöden.

Amazon säger att man genom att kontinuerligt arbeta med och se över sina förpackningsalternativ hittills har kunnat minska sitt globala förpackningsavfall med 20 procent.

I Nordamerika är Amazon den absoluta marknadsledaren inom e-handel. Företaget har i dagsläget 49 procent av den nordamerikanska e-handelsmarknaden och omsatte i fjol imponerande 250 miljarder dollar (ca 2.303 miljarder kronor!). Att Amazon nu beslutar att man ska skippa kartong som generellt förpackningsmaterial och i stället gå över till plastbaserade lösningar kommer att ha en kraftig inverkan på amerikanska producenter och konverterare av förpackningsmaterial.

”Få andra företag har ett sådant inflytande och kan påverka storskaliga förpackningstrender och efterfrågan. Amazons beslut att ersätta sina traditionella utskicksförpackningar i kartong med lätta och flexibla plastförpackningar kommer sannolika att sätta en trend för resten av e-handelsindustrin”, säger Brendan Connell-French från marknads- och undersökningsföretaget Wood Mackenzie Chemicals.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se