När de flesta förpackningsanvändare alltmer överger plast som förpackningsmaterial, går den globala e-handelsjätten Amazon motsatt väg och har nu beslutat att man ska överge sina traditionella kartongförpackningar och i stället börja använda flexibla lättviktsförpackningar av plast!
Amazon motiverar beslutet med att man uppnår ett antal miljöfördelar som minskad förbrukning av energi och naturresurser under produktionen, minskat koldioxidutsläpp och minskat antal fordon för transporter.
Amazon arbetar för närvarande också på att utveckla ett vadderat kuvert bestående av ett papper/PE-laminat, som ska ersätta de traditionella styva kartongkuverten. De nya kuverten kommer att bli helt återvinningsbara i pappersåtervinningsflöden.
Amazon säger att man genom att kontinuerligt arbeta med och se över sina förpackningsalternativ hittills har kunnat minska sitt globala förpackningsavfall med 20 procent.
I Nordamerika är Amazon den absoluta marknadsledaren inom e-handel. Företaget har i dagsläget 49 procent av den nordamerikanska e-handelsmarknaden och omsatte i fjol imponerande 250 miljarder dollar (ca 2.303 miljarder kronor!). Att Amazon nu beslutar att man ska skippa kartong som generellt förpackningsmaterial och i stället gå över till plastbaserade lösningar kommer att ha en kraftig inverkan på amerikanska producenter och konverterare av förpackningsmaterial.
”Få andra företag har ett sådant inflytande och kan påverka storskaliga förpackningstrender och efterfrågan. Amazons beslut att ersätta sina traditionella utskicksförpackningar i kartong med lätta och flexibla plastförpackningar kommer sannolika att sätta en trend för resten av e-handelsindustrin”, säger Brendan Connell-French från marknads- och undersökningsföretaget Wood Mackenzie Chemicals.