DMK Group och Arla Foods sluter avtal om mozzarella

PUBLICERAD: 11 januari 2018
UPPDATERAD: 25 januari

”Arla är en av världens ledande producenter av mozzarellaost”|säger Peder Tuborgh. (Bild Arla Foods)

Det tyska mejeriföretaget DMK Group ska producera 35.000 ton mozzarellaost för Arla per år på anläggningen i Nordhackstedt, som byggs om för mozzarellaproduktionen.
Idag har DMK:s ostanläggning i Nordhackstedt en kapacitet på cirka 70.000 ton, varav hälften är inriktad på mozzarella. DMK kommer att investera 15 miljoner euro i en ombyggnation och i slutet av 2018 ska hela anläggningen producera mozzarella samt då starta tredjepartstillverkning för Arla.

Arla kommer att leverera 300?350 miljoner kilo mjölk för produktionen årligen och kommer att betala DMK för att producera 35.000 ton mozzarellaost varje år.

De två mejeriföretagen äger sedan 2011 joint venture företaget ArNoCo, som på anläggningen i Nordhackstedt driver en toppmodern vasslebearbetningsanläggning. Eftersom mozzarellaproduktionen i Nordhackstedt ökar kommer anläggningen även att kunna öka vassleproduktionen. 

”Vi är glada över att ha slutit ett samarbetsavtal som säkrar tillgången på råvara för vår joint venture-produktion på ArNoCo. Det kommer utöka Arlas strategiska affärskategori mozzarella och vår egen produktion av vassleproteiningredienser. Allt för att öka värdet av våra ägares mjölk”, säger Peder Tuborgh, koncernchef för Arla Foods, i ett pressmeddelande.

”Vi omformar vår produktion för att våra tyska anläggningar ska bli mer effektiva. Utöver detta optimerar vi vår portfölj mot mer värdeskapande produkter. Denna överenskommelse kommer att göra det möjligt för oss att ta nästa steg framåt och rusta DMK för framtiden”, säger Ingo Müller, koncernchef för DMK Group.

Det nya samarbetet kommer efter en ökad global efterfrågan på mozzarellaost från både konsumenter och livsmedelsindustrin. Arla Foods och DMK räknar med att den europeiska mozzarellamarknaden kommer att öka från 600.000 ton 2017 till 720.000 ton år 2022. 

”Arla är en av världens ledande producenter av mozzarellaost. Med detta avtal siktar vi på att bygga vidare för att fortsatt erbjuda mozzarella av högsta kvalitet till konsumenter och livsmedelskunder i Europa, Asien, USA och Mellanöstern”, säger Peder Tuborgh.

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Trump vill inte ha ett ”löjligt stöd för papperssugrör”

Stort och smått, så kan man utan tvekan sammanfatta Donald Trumps inledning på presidentperioden. Nu är sugrören i fokus!
sugrörx

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland